ID Buzz – miksi me valittiin tämä sähköauto?

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä K-Auton kanssa.

Yhden vuoden ja viiden kuukauden odotus palkittiin: viime perjantaina me sitten huristeltiin (tälle pitää keksiä uusi verbi nyt sähköauton kanssa: suhisteltiin?) innosta hiristen ulos K-Auto Airportin portista upo-upouudella ID Buzzilla.

Tuntui ihan hassulta: eikö kukaan tosiaan juokse meidän perään ja huuda, että ”seis! älkää viekö sitä autoa!”, haha. Se auto oli tosiaan meidän!

Sivuhuomautuksena muuten pakko sanoa, että jos nyt päättäisi ostaa just tämän auton, sitä ei tarvitsisi enää odottaa vuosikaupalla! Niitä on nimittäin K-Autossa myynnissä ihan tällä hetkellä, siis sellaiseen heti-toimitukseen myös! Näissähän (ja sähköautoissa yleensä) on ollut viime vuosina ihan älyttömät odotusajat, mutta just nyt tällä hetkellä (haha se voi muuttua nopeasti) tilanne on tosi hyvä: K-Auto nimittäin tilasi Buzzeja myös itselleen – tulivat ehkä Suomeen samassa erässä kuin meidän auto? – eli niitä on kuin onkin saatavilla tällä hetkellä.

Eli täten kumoan sen käsityksen, että sähköautoja pitää aina odottaa vuosikausia! Näitä on just nyt nopeille K-Autossa, jopa useammassa värissä!

Meidän värivalinta oli totta kai oranssi.

(okei harkittiin keltaista ja turkoosia myös)

Ooooooooh miten voi auto tuottaa näin paljon iloa! Ja mähän siis en ole mikään autoihminen! Mutta tämä on nyt vaan niiii-iiiin meidän.

Mutta miksi juuri ID Buzz? Vastaus siihen muuten ei ole ihan kokonaan (ahhahaha) esteettisperustainen, tässä olivat meidän kaksi tärkeintä kriteeriä:

1. Se olennaisin: takapenkille piti mahtua kolme lastenistuinta.

Meidän vanhalla pikkuautolla me huristeltiin oikein erinomaisen hyvin, ja meistä oli tullut jo koomisuuteen asti guruja auton täyteenpakkaamisessa. Mutta siitä ei päästy mihinkään, että taaperon kasvaessa yli turvakaukaloiän meidän perhe ei vaan yksinkertaisesti mahtuisi sinne. Kaukalon kanssa vielä mahduttiin ja pelattiin vuoden lisäaika sähköauton hankinnalle (ja säästämiselle).

Eli takapenkin leveys ja istuinten istuvuus penkkiin (esimerkiksi penkin muotoilut) oli meille se tärkein ja keskeisin kriteeri.

2. Toinen olennainen: täyssähköauto.

Tämän sanoin jo joskus vajaa kymmenen vuotta sitten ensimmäistä kertaa, ja tästä en ollut valmis joustamaan: jos meille tulee seuraava auto, sen on sitten oltava sähköauto.

….ja kun nämä kaksi kriteeriä yhdisti, valinnanvara kaventui vain pariin vaihtoehtoon. Hassua, miten markkinoilla tuntuu (toistaiseksi) olevan perhekokoisten sähköautojen kokoinen aukko: kuskin tilat ovat monissa autoissa kyllä nojatuolitasoa, mutta takapenkit jotenkin… litistettyjä. Virtaviivaisia ja urheilullisia! Mutta eivät kolme turvaistuinta vetäviä. Mittanauha viuhui ja sähköpostit lentelivät, kun kyselin eri sähköautojen takapenkkien leveyksiä.

Mutta sitten tuli ensimmäiset kuvat ja tiedot, että markkinoille on tulossa uusi täyssähköinen versio Volkswagenin hippipakusta, nimeltään ID Buzz…

Kääk! Ihana! Tässä se sit on. Tässä on se perhekokoinen sähköauto, johon mahtuu kolme turvaistuinta ihan heittämällä. Giganttisen kokoinen takaboksi. Ja kaiken lisäksi ihan huikean ihana ja just meidän näköinen.

Sydämenkuvat silmissä totesimme, että haluan.

Nyt meillä on ollut tämä autoihanuus (ihan naurattaa itseniäkin, että kutsun autoa sanalla ihanuus) seitsemän päivän ajan, tässä ensimmäiset kokemukset.

ID Buzzia ei voi ajaa naama myrtsinä. Osa on varmasti uutuudenviehätystä, mutta hitsi miten hykerryttävää tällä on ajella! Auto selvästi herättää hyvää mieltä myös liikenteessä. Esimerkiksi bussipysäkillä aikuiset useimmiten ovat kiinni kännyköissään, mutta lasten riemastuneet ilmeet ilahduttavat jatkuvasti mieltä.

Tällä on ihan huikean hyvä ajaa. Näkyvyys sieltä ylhäältä on loistava, siinä tuntee olonsa ihan maanteiden kuninkaaksi. Olin aivan häkeltynyt esimerkiksi jo ihan kotimatkalla, kun ajoin aiemmin hankalana pitämästäni Kehä III:n risteyksestä lännestä päin Lahdenväylälle. Mähän näin tällä autolla ajaessa kaiken!

Ja omilla kotikulmilla on ollut yksi sähköpömpeli, joka peittää täysin näkymän pyörätielle. Autoa on pitänyt mateluttaa suojatielle asti (sori vaan) ennen kuin näkee, että sieltä ei ole spandex-ammus tulossa. Mutta ID Buzzilla yhtäkkiä näen sähköpömpelin yli. Mindblown.

Myös kuolleen kulman koko on käytännössä lähes olematon. Sanoisin, että olematon, mutta en uskalla sanoa tuollaista ääneen. Koska aina pitää tsekata kuitenkin se kuollut kulma.

ID Buzz on isoksi autoksi tämä yllättävän ketterä. Omaan parkkiin ajaminen sujuu ongelmitta, ja olen myös käännellyt autoa pienillä kääntöpaikoilla – taka-, sivu- ja etukameroiden ansiosta tuollainen on yllättävän helppoa!

Itiksen parkkihallissa tosin meinasi hiki pukata päälle, kun liuskalle poistuessa kaikki varoitusäänet piippasivat vuorotellen enkä vielä hahmottanut, että kuinka lähellä ne osumat ovatkaan. Niinpä päädyin hätärinä peruuttelemaan ja poistumaan isommasta kulkuaukosta. En halunnut naarmuja alle viikon ikäiseen pintaan. Mutta varmaan aika pian oppii hahmottamaan auton ulottuvuudet.

Ja tosiaan turvaistuimet mahtuvat takapenkille mukavasti ja hyvällä jalkatilalla. Se oli se tärkein juttu, ja tässä autossa onneksi itsestäänselvyys.

Tavaratila on giganttinen. Sinne voisi muuttaa vaikka asumaan. Lastenvaunutkin sinne voi nostaa sellaisenaan (okei tosin kyljelleen, etteivät ne liiku siellä). Me ei oikeasti edes tarvittaisi näin isoa tavaratilaa, mutta… no, siinä se nyt on.

Haha olen ihan oikeasti intoillut, että kun lapset muuttavat pois kotoa, me muokataan tästä sellainen asuntoauto ja matkustetaan kahtena vanhana hippinä Buzzilla pitkin Eurooppaa!

En ole ladannut autoa vielä kertaakaan, mutta just tänään ajattelin pysäköidä laturille lapsen harrastuksen ajaksi, kun odottelen joka tapauksessa siinä autossa. Tällä hetkellä akkua on 48 % vielä jäljellä viikon ajelujen jälkeen. Akku kestää peruskäytössä meillä siis pitkään, varmaan viikon tai kaksi. WLTP eli se teoreettinen kilometrimäärä (johon sitten käytännössä vaikuttaa mm. sää, ajotapa jne) tässä on 423 km verran.

Mutta syvempiä lataamiskokemuksia pitää sitten odottaa tosiaan vähän pidempään. Ylihuomenna me lähdetään ajamaan Sotkamoon, eli haha suoraan syvään päähän. Viitostiellä on kuitenkin rutkasti latausmahdollisuuksia ja mulla on vahva usko, että uudet lataamis- ja pysähtymisrutiinit syntyvät lopulta helposti.

Auton ominaisuuksista tunnen (ja muistan) ehkä vasta jonkun kymmenesosan, mutta nämä seuraavat ovat osoittautuneet kivoiksi tai muuten jääneet mieleen. Moni näistä on varmaan nykyautoissa yleistä, mutta muistetaanpa, että minä olen ajanut aikaisemmin sellaista karvalakkiversioista autoa (tosin oikein hyvää sellaista).

Ne kamerat ovat minulle se tärkein. Eli peruutuskameran lisäksi ID Buzzissa on kamerat myös edessä ja sivuilla.

Navigaattorin ohje näkyy yksinkertaistettuna myös heti ratin takana. Eli ei tarvitse katsella sivuun, jos sanallinen navigaattorin ajo-ohjaus tarvitsee vielä kuvallista lisävahvistusta, jotta menee kuskilla varmasti jakeluun.

Samassa kohdassa näkyy myös kyseisen sijainnin nopeusrajoitus. Ah! Ei enää arpomista siellä viitostiellä, että apua oliko tässä 80- vai 100-rajoitus.

Navigaattori osaa ehdottaa latauspaikat reitin varrella. Eli kun määränpääksi laittaa vaikkapa Sotkamon, navigaattori osaa automaattisesti ehdottaa, että missä kohdissa matkan varrella kannattaa pitää (ja kuinka pitkät) lataustauot.

Kaiutinten voimakkuuksia voi säätää erikseen. Ei enää sitä, että lasten valitsema K-pop pauhaa kovimmin etupenkkiläisten korvaan; jatkossa Gangnam Stylen voi laittaa soimaan takapenkille.

Molempien etupenkkiläisten käden ulottuvilla katossa on SOS-painike. Siitä painamalla auto ottaa automaattisen puhelun hätäkeskukseen.

Kännykkäapin välityksellä autoon saa mm. esilämmityksen päälle. Sitä pääsin kerran testaamaan ja sain 15 minuutissa aikaan aikamoisen tropiikin. Mutta eipä tarvinnut skrabata ikkunaa ensimmäisenä pakkasaamuna! Mutta opin, että vähempikin hönkä riittää.

Kaikenlaisia travel assistant -ominaisuuksia tässä tietysti on, mutta olen sen verran hidas omaksuja, että lähden niitä kokeilemaan vasta tässä vähitellen.

Takuu autolla on 2 vuotta, akulla 8 vuotta. Lisäksi autolla on kolmen vuoden ajan Volkswagen Liikkumisturva: jos auto hajoaa Suomessa tai ulkomailla, saa palvelunumeroon soittamalla apua korjaamiseen (pienkorjaus tien päällä tai hinaus lähimpään Volkswagen-huoltoon) ja tarvittaessa vaihtoehtoisen kulkuvälineen matkan jatkamiseen, esimerkiksi sijaisauton enintään kolmeksi vuorokaudeksi. Vau, tämä oli mulle uusi juttu! Lisää täällä.

Sitten ID Buzzissa on vielä kaikkea ihan kreisiä ja avaruusalusta, kuten muistaakseni 30 värivaihtoehtoa sisävalaistukselle ja näytön ohjaaminen kädenviuhahduksilla. Ne kaikki lähinnä naurattaa – mä haluaisin nähdä sen tyypin, joka nämä kaikki suunnitteli! Sillä on varmaan ollut sellainen ”hei nyt kuulkaas hifistellään kaikki, mitä hifisteltävissä on” -asenne. Propellihattu vaan pyörimässä!

Autoon olisi ollut tarjolla myös lisää kaikenlaisia avaruusalusominaisuuksia (ja FB-ryhmistä näkee, että osa on ostellut vaikka mitä). Me kysyttiin niistä myyjältä suosituksia ja hän kertoi rehellisesti, että ID Buzzissa automaattisesti oleva peruspaketti on kyllä niin hyvä, että eipä siihen tavallinen käyttäjä juuri lisää tarvitse. Joten me otettiin lisävarusteina vain verhoilun väri – totta kai oranssi – ja talvirenkaat.

Ja siis oi, miten iloisia ja innoissaan me tästä sähköautosta ollaan!

Ylihuomenna me tosiaan sitten lähdetään tällä sähköautolla huristelemaan (suhistelemaan?) Helsingistä Sotkamoon! Olo on iloisella tavalla jännittynyt ja kupliva, vähän niin kuin sopivankokoiselle seikkailulle lähtisi!

Parhaat latauspaikkavinkit matkan varrella erittäin tervetulleita!

41

You Might Also Like

  • Tiina
    12.10.2023 at 18:04

    Vau, jo on säpäkkä auto! Me ajetaan myös lauantaina Etelä-Suomesta Kainuuseen. Olisipa kyllä hauska nähdä teidän menopeli saman matkan varrella! Vilkutamme varmasti, jos teidät bongaamme. Turvallista reissua!

    • krista
      12.10.2023 at 18:29

      Jee, vilkutelkaa ihmeessä, niin me vilkutellaan takaisin! :) Samoin turvallista reissua myös teille! Vaihdoitteko jo talvirenkaat? Me laitettiin varalta keskiviikkona talvirenkaat alle.

      • Tiina
        14.10.2023 at 09:07

        Kyllä, kitkarenkaat meillä vaihdettu. Me ollaan jo tien päällä Heinolan tienoilla. Ihan ok ajokeli onneksi vielä! Hyvää ajomatkaa Kainuun maille! :)

  • hanna pessa
    12.10.2023 at 18:08

    Oo, toi on niin ihana. Kun olisi vielä 7-paikkaisena. Meillä on 7-paikkainen volkkari ja sähköauto olis kans ehdottomasti seuraava auto…

    • krista
      12.10.2023 at 19:24

      Hei tätä on tulossa 7-paikkaisena, se on jo esitelty! 🤩🤩🤩 Näytti ihan superhyvältä, jostain auto/tekniikkanettilehdestä sitä ihastelin. Se on varmasti tosi odotettu malli (niin kuin tämäkin oli), loppuvuonna 2024 pitäisi olla myynnissä!

  • Petra - Sängyn alla
    12.10.2023 at 18:41

    Mie kans törmäsin tähän kun odotettiin meidän neljättä ja etsittiin isompaa autoa. Nyt ei ole autotarvetta mutta kyllä edelleen tämä kiinnostaisi :D Ja varsinkin sun into kyllä on niin hersyvän täyttyvää ja onhan nuo teippauksetkin nyt vaan aivan upeat! :) Onnea uudesta autosta ja hauskaa ja turvallista reissua :)
    ps. Eiklös Valeäidillä ole tämä 7paikkaisena?

    • krista
      12.10.2023 at 19:31

      Kiitos! 🤩 Mun täytyykin muuten kertoa, miten mä kuulin tästä eka kertaa: yksi seuraaja vinkkasi, kun mulla oli autopähkäilyt päällä! Tämä vasta silloin oli lanseerattu eikä Suomeen tulosta tietoakaan, mutta mä olin heti, että oooooh.

      Ja hei tuossa yllä just ehdin sanoakin, että neljälapsisille perheille tää on tulossa sit 7-paikkaisena jossain vaiheessa. Varmaan ihan huikea!

      Valeäiti-Hannen perheellä on tosiaan Multivan, se on hybridi. Mä muuten koeajoin sen silloin, kun Buzz ei vielä ollut koeajettavissa mutta halusin kokeilla, miltä tuntuu isolla autolla ajaminen. Että jos olisin jotenkin vihannut isolla autolla ajamista, olisin unohtanut Buzz-haaveetkin 🙃 Mutta en vihannut, päinvastoin! Sieltä kans oli loistava näkyvyys 👍 Mutta joo Multivan on hybridi ja me tosiaan haluttiin suoraan täyssähkö, MUTTA sen etu on just se paikkojen määrä, kun se on seitsemälle ja tämä toistaiseksi vaan viidelle. Mutta tulossa on se isompikin täyssähköinen Buzzi!

      • Petra - Sängyn alla
        13.10.2023 at 22:55

        Ooo la laaa! Jarrutellaanpa autokuumetta (onneks nyt ei ole tarvetta vaihtaa) jos sattuiskin sitten ajankohtaiseksi auton vaihto kun tuo tulee markkinoille 🙈😍

  • Petra - Sängyn alla
    12.10.2023 at 18:51

    Vastaan itselleni että Valeäidillä on näköjään Multivan joka kyllä kovasti näytti tältä ID Buzzilta :D piti käydä tarkistamassa, kun tuolta K-Auton sivulta ei löytynyt 7 paikkaista ID-Buzzia :D

    • krista
      12.10.2023 at 19:31

      Joo, se on tosiaan Volkswagenin Multivan 👍

  • Sari
    13.10.2023 at 08:40

    Oi kuinka hieno!! ☀️👌

    • krista
      13.10.2023 at 09:33

      No eiks ole <3 <3 <3 Ei ole kyllä koskaan ennen auto herättänyt mussa tällaisia ihastustuntemuksia :D

  • Anna
    13.10.2023 at 10:00

    Tuota nopeusrajoitusten ilmoitusta kannattaa pitää kuitenkin silmällä, että selviää miten luotettava se on. Voi olla hyvinkin luotettava, mutta oma kokemukseni noista on, että ne eivät aina ole ihan kartalla. Hyvä se silti on jos käy niin, että on epävarma rajoituksesta jossain kohtaa, mutta sokeasti ei kannata siihen uskoa.
    .
    Tosi nätti auto :) Olisin itsekin halunnut tämän jos olisi ollut varaa. Tai vaihtoehtoisesti pohdittiin Multivania. Päädyttiin kuitenkin ostamaan Toyota Prius+. Seitsemänpaikkainen hybridi. olen kyllä tykänny siitäkin, mutta olisihan tuo ollut ihan tosi hieno! Nyt kuitenkin lompakko päätti näin kun muutaman vuoden sisään on kaksi autoa menossa vaihtoon ja talossa tulossa iso ilmastointiremppa.
    Hyviä ajoja ja vuosia tuon kaunokaisen kanssa <3

    • krista
      13.10.2023 at 11:05

      Joo, täytyy tosiaan seurailla, että miten pitää paikkansa! Nyt toistaiseksi tässä taajama-alueella on ollut tosi tarkka, mutta täytyypä seurailla tuossa pidemmän matkan aikana myös!

      Ja kiitos! <3 Toivomme tästä piiiiiiitkäaikaista kumppania <3

  • AutoSaapas
    14.10.2023 at 16:53

    Iiihana auto! Söpöä, että autofirmat tekevät kalliita uusia autoja tuollaisilla teippauksilla :D Kertoo ehkä autotuntemuksestani, että ekana katson ulkonäköä. Onneksi on tälläisiä matalankynnyksen hyvän mielen blogeja missä voi kysyä tyhmiä, sillä mietin miten nuo auton akut pysyvät hyvinä? Kun esimerkiksi käynnykän ja veneen akun lataukseen on omat ”sääntönsä”, niin onko sähköauton akuille siis parasta ajaa eka melkeen tyhjäksi ja sitten vasta ladata? Itsellä ainakin pettäisi pokka kun mentäisiin alle 10%, minkä vaan laitteen kanssa. Vai miksette vai pidä koko ajan latauksessa kun auto seisoo vaikka kotona? Vai ei sitä varmaan voi vain iskeä johonkin terassin pistorasiaan? Apua kun hävettää edes kysyä nöin typeriä, mutta ajattelin, että tähän postaukseen jos johonkin saa näitä laittaa. Onnittelisin vielä uudesta autosta, mutta se tuntuisi jotenkin irstaalta. Joten sanotaan vaikka että ihanaa, että olette sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että olette voineet ostaa tuon itsellenne!

    • krista
      16.10.2023 at 13:03

      Hihii tuota teippausta ei ihan autofirman katalogista löytynyt – se on siis ihan meidän oma taide :D Joel suunnitteli mun vision mukaan, mä väritin, ja teippifirmalta (sellaiselta, joka tekee mainosautoihinkin teippaukset) tilattiin teipin tulostus ja teippaus. KOska siis kun ostaa tällaisen hippipakun, niin TÄYTYYHÄN siinä olla kukkia kyljessä, näin mä sen ajattelin :D

      Okei sit kysymyksiin – ja nehän siis EI ole tyhmiä vaan ihan hyviä! Akulla on 8 vuoden takuu, että pitäisi sen ainakin sen verran kestää :D Todennäköisesti ja toivottavasti pidempäänkin. Sen verran jo tiedän, että 80 % on se suositusmaksimimäärä, johon kannattaa ladata säännöllisesti, tosin pitkiä matkoja varten (kuten tää Sotkamo) ladattiin lähes täyteen. Mä oon käsittänyt, että ihan ihan tyhjäksi ei välttämättä kannata säännöllisesti päästää (tai ainakaan siitä ei ole mitään hyötyä), mutta en voi väittää olevani asiantuntija tässä :D Mulla kans pettäisi akku siellä kympin tienoilla :D Mieluummin latailen vähän aikaisemmin.

      Autoa voi ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta käsittääkseni (taas en ole asiantuntija) se ei ole suositeltavaa pääasiallisena latausmuotona. Mutta ikään kuin hätätilassa töpseli vaan seinään. Kaikken näppärintähän on joillain, joilla on latausmahdollisuus kotona ja/tai työpaikalla, niin siinähän sitä vaan latailee aina molemmissa/toisessa päässä. Meillä itsellä ei ole toistaiseksi kotona latausmahdollisuutta (ei edes sitä tavistöpseliä, koska parkkis on kaukana kodista), joten me ollaan julkisten latausmahdollisuuksien varassa nyt alkuun. Mutta jos/kun kotiin joskus tolppa saadaan, niin lyhyellä matkalla homma helpottuu ihan massiivisesti, eli siinä vaan latailee ja on superisti halvempaakin! Mitäs vielä… Saa kysyä lisääkin, tosin mun vastauskyvyt ehkä hieman rajalliset :D Mutta jonkin verran on tietysti näitä tullut opiskeltuakin :)

  • Markus / Mutkatonta Blogi
    17.10.2023 at 09:05

    Kyllä kyllä kyllä, tämä hymyilevä auto on parasta mitä automaailmassa on vähään aikaan tapahtunut!

    Ollut myös oma suosikki aivan siitä lähtien kun se julkaistiin, ja haaveissa on joskus vielä hymyilevällä Buzzilla ajella hymyssä suin perheen kanssa pitkin poikin Suomea ja miksei Eurooppaakin!

    Hyvin samankaltaisia fiiliksiä herätti myös omat ensimmäiset ajot upouudella sähköautolla!
    Se on iso hyppäys tulevaisuuteen, kun menopeli vaihtuu yli kymmenen vuotta vanhasta ”dieseltraktorista” smuuttiin sähkökulkineeseen!

    Iloisia ajoja teille ja kaikkea hyvää, hymyillään kun kohdataan maantiellä!

    • krista
      17.10.2023 at 11:35

      Sama haave täällä! Ai että roadtrip perheen kanssa Buzzilla Eurooppaan ois loistavaa, mulla pilkkii mielessä vuorotellen se ja reilaus. Ois aivan ihanaa seikkailua lasten kanssa!

      Ja kyllä, mä oon hyvin varma, että autoilun tulevaisuus on sähköinen. Kyllä tämä fiilis vaan on jotenkin niin eri!