Kertomus eräästä lapsuudesta

Olipa kerran tyttö, joka eli aivan normaalin onnellisen lapsuuden suomalaisessa pikkukylässä.

Tytön perhe vietti paljon aikaa mummolan sukutilalla. Pihan perällä asui aikamiespoika-setä, jonka tapana oli kopeloida teini-ikäisiä tyttöjä.

Aikaisempina kesinä setä oli ollut tytön mielestä aivan tavallinen, kiva sukulaissetä. Kiusotellut ja vitsaillut, kyllä. Mutta enimmäkseen hauskasti. Kaikki kuitenkin muuttui, kun ensimmäiset teini-iän merkit alkoivat ilmestyä tytön ruumiiseen. Siitä alkoivat ahdistelut.

Setä yritti kopeloida rintoja. Aina tilalla kohdatessa – kun muut aikuiset eivät olleet näköpiirissä – setä yritti ahdistaa nurkkaan ja puristella tissejä. Mutta setä myös kommentoi jatkuvasti seksuaalisia asioita. Kun tyttö kuumana kesäpäivänä leikki pihalla lastenbikineissä, setä ihaili upeasti pullottavaa häpykumpua. Setä teki näin paitsi tytölle, myös tytön muille ikätovereille. Kavereille ja sukulaisille. Ainakin kerran yksi tytöistä itki. Setä oli ahdistanut nurkkaan ja työntänyt käden tytön housuihin.

Tytöt huusivat ja kiljuivat, yrittivät kertoa tapahtumista muille aikuisille.
”Höpö höpö”, aikuiset vastasivat.
”Setä nyt vaan kiusaa. Älkää menkö lähelle. Juoskaa kovempaa karkuun.”

Tytön reaktio oli raivo. Puhdas viha setää kohtaan.
”Minullehan ei näin tehdä”, tyttö puhisi mielessään.

Tyttö nosti metelin joka kerrasta. Yhden kerran setä tuli ”herättelemään”, kun tyttö nukkui aitassa pitkään eräänä kesäaamuna.
”PAINU HELVETTIIIN!!!!! SINÄ ET TULE MINUN LÄHELLENI, HELVETIN PERVERSSI!!!!”, tyttö kiljui niin, että sukutila raikasi eikä huuto voinut jäädä keneltäkään kuulematta.

Setä luikki pakoon niin nopeasti, että tyttö ihan hämmästyi. Yhtä äkkiä tyttö tajusi: setähän pelkää. Tyttö alkoi kiljua systemaattisesti joka kerta, kun setä tuli yhtään lähelle. Muinakin aikoina oli setää kohtaan korostetun tyly, jopa ilkeä.

Sukulaiset pyörittelivät silmiään. Paheksuivat tytön voimakasta murrosikää.
”Äitisi sydän vielä loppuu, kun käyttäydyt noin huonosti”, isoäitikin syyllisti tyttöä.

Sukutilalla alkoi olla ahdistavaa. Kun tyttö meni rantasaunaan pesulle, setä kertoi kiikaroivansa oman mökin ikkunasta.
”Aijaijai, miten  puhdasta sieltä tulikaan – oikein ihanasti pyllistelit vesiä ottaessasi”, setä hekumoi saunailtojen jälkeen.

Tyttö veti hysteerisesti verhoja saunan ikkunan eteen ja välillä kieltäytyi kokonaan saunomasta.
”Höpö höpö se sinne asti näe – kunhan kiusaa”, sukulaiset tuhahtelivat tytön valituksiin.

*******

Tyttö ei tiedä tapahtumasta kovin syvästi traumatisoituneensa. Muuten kuin että suhteet sukulaisiin jäivät murrosiän jälkeen kaukaisiksi. Sukutilan tapahtumat olivat siirtyneet muistissa ikään kuin kauemmaksi; eivät unohtuneet, mutta ei tyttö niitä aktiivisesti miettinytkään.

Ennen kuin sai omia lapsia ja tapahtumat palautuivat mieleen.

Tyttö keräsi rohkeutta ja kysyi asioista äidiltään.
”Tiesittekö te? Miksi kukaan ei puuttunut?”

”Höpö höpö”, meinasi olla ensimmäinen torjuva reaktio.
”Setähän niin tykkäsi teistä tytöistä, aina kiusasi. Ja tehän ihan tuppauduitte sen lähelle.”

”EI SE OLLUT NIIN”, tyttö melkein vapisi. Aikovatko sen ikäpolven aikuiset edelleen kieltää kaiken?

Yllättävää kyllä – vastareaktio ei ollutkaan kieltäminen. Vaan ihmettely. Miten tosiaan sellaista saattoi tapahtua ilman, että kukaan asiaan puuttui?

Toiminnalle ei kuulemma ikään kuin ollut nimeä. Ei puhuttu pedofileista. Pidettiin ihan normaalina, että kyllähän sitä nyt aikamiespoika nuorien tyttöjen perään on. Ei tajuttu reagoida.

Tyttö ihmettelee asiaa itsekin. Muistaa silmissään sen hetken, kun kaveri itki ja kertoi housuihin tunkeutuneesta kädestä.

Miksi tyttö ei marssinut pirtin puhelimelle ja soittanut poliisia?

Olisiko poliisi tullut?
”Höpö höpö”, tyttö kuvittelee poliisin äänen mielessään.

Kun tyttö jokin aika sitten luki HS:n kolumnin ”Kaverimme oli hyväksikäyttäjä”, häntä kylmäsi. Tyttöä setä ”vain” kopeloi – mutta olisiko setä voinut tehdä elämänsä aikana jotain pahempaakin, jollekulle toiselle?
”Höpö höpö. Kunhan vaan kiusasi”, tyttö meinaa automaattisesti kuulla sukulaisten äänen omissakin ajatuksissaan.

Tyttö ei edes tiedä, asuuko aikamiespoika mökissään edelleen.

 

 

PS. Tarina on tosi, mutta yksityiskohtia on muutettu tunnistamisen välttämiseksi. Pyydän olemaan spekuloimatta henkilöiden henkilöllisyyksiä.

34

You Might Also Like

  • KattiKoo
    14.9.2015 at 16:59

    Voi v***u!
    Anteeksi, mutta muita sanoja ei löydy just nyt.

    • krista
      14.9.2015 at 17:10

      Aito reaktio ainakin <3 Joo, jaan saman päällimmäisen reaktion.

  • ElinaBee
    14.9.2015 at 17:04

    Nää jutut on niin surullisen tuttuja ja omakohtaista kokemusta on ikävä kyllä myös. Haluaisin kertoa koko jutun, mutta odottelen asianomaisten potkaisevan tyhjää ensin. Sitten kyllä kerron kaiken ja yritän nostaa näitä asioita yleisen keskustelun aiheeksi! Toivon niin kovin, että ”ne vanhat sedätkin” ymmärtäisivät, ettei pieniä tyttöjä hiplata ja ne pervokommentit voi myös jättää sanomatta. Ehkä tuleva vanhojen setien sukupolvi on vähän valaistuneempi?

    • krista
      14.9.2015 at 17:10

      Joo, tämä on just syy, miksi tämän kirjoitin – oon huomannut, miten monen lapsuudessa tällainen ”sukulaissetä” on ollut, eli vähän kuin että miten ”normaalia” se sellainen on ollut. Ja tosiaan ihmetyksestä siihen, että kun ilmiölle ei ole ollut sanaa, siihen ei ole kai osattu niin puuttuakaan. Vaikka on tavallaan tiedetty mutta sitten ei kuitenkaan TIEDETTY niin, että olisi ylittynyt se poliisillesoittamisen/asiaanpuuttumisen keino…

      • ElinaBeE
        14.9.2015 at 17:29

        No ihan totta! Silloin pienenä jotenkin ajattelin vain, että tuollaisia ne vanhat sedät nyt vain on… Vasta myöhemmin teininä ja aikuisena ymmärsi, että ei siinä ukossa ole mitään normaalia, vaan että täys pedari se on. Asiassa ei ole mitään huvittavaa, mutta itse käsittelen juttua huumorilla (onnistuu kyllä!) ja näin aikuisena seuransa saa onneksi valita. Samaa kohtaloa en kuitenkaan toivo muille pienille tytöille ja tästä puhutaan oikeasti ihan liian vähän. Kaikkien lasten pitäisi saada jo kehdossa kuulla, ettei kukaan saa hiplailla/ kyylätä/ puhua sopimattomia tai tehdä epämiellyttäviä ulkonäköön liittyviä kommentteja!

  • Riika V.
    14.9.2015 at 17:44

    Voi, toivottavasti kaikki nykyään tietää, että tälläiset sedät on rikollisia ja kuvottavia, halveksuttavia olentoja ja näille kuuluu tehdä jotain eikä vaan kääntää päätä pois ja leikkiä, ettei huomata. Mutta mitä? Ainakin varmasti ottaa asia puheeksi sedän kanssa tai tosiaan soittaa poliisille vaikka kuinka on sukulaisesta kyse. Voi kumpa tälläistä, sairasta, toimintaa ei enää sallittaisi missään!

    • Krista
      15.9.2015 at 12:57

      Niinpä! Mä itse todennäköisesti ottaisin missä tahansa tilanteessa puhelimen käteen ja soittaisin poliisin. Alaikäisen kähmiminen/ahdistelu on käsittääkseni (?) aina rikos.

  • Samassa veneessä
    14.9.2015 at 17:46

    Meillä oli kans eräs sukulaissetä eräällä maatilalla pohjoisessa..
    ”No onpas tytöillä tisut kasvaneet, kokeillaanpas vähän..” Ja tämä tapahtui sedän vaimon läsnäollessa. Vaimo vain tirskui, että äläpäs tyttöjä kiusaa..
    Traumoista en osaa sanoa, mutta kyseinen setä ällöttää edelleen!

    • Krista
      14.9.2015 at 21:10

      Ällötys! Ihan käsittämätöntä, että tuollaista tosiaan on pidetty tirskuntatyyppisesti ”normaalina” juttuna. Yök! Ei kai enää missään…?

  • Liisa
    14.9.2015 at 18:23

    Ollessani n. 12-vuotias minua ja ystävääni ahdisteli bussissa humalainen mies. Ei sen kummempaa kuin puheita ja reiden lääppimistä, mutta kuitenkin. Eniten tuossa tapauksessa järkytti jo silloin, ja etenkin nyt aikuisena se, että vaikka tapauksen huomasi moni aikuinen matkustaja, kukaan ei puuttunut. Kaula pitkällä toljotettiin, mutta mitään ei sanottu. Aika turvattomalta tuntui.

    • Krista
      15.9.2015 at 12:48

      Uhh. Ehkä ne aikuiset kaula pitkällä katselivat, ettei tapahdu mitään ”pahempaa”… Tai siis ei tajuta, että tuonikäiselle jo se turvattomuuden tunne (”miksi kukaan ei auta”) ja seksuaalissävytteinen aikuskontakti on traumasttista jo sellaisenaan :(

  • Miitu
    14.9.2015 at 19:15

    Tulin kattomaan, olisko kevyttä kertomusta ensimmäisestä päiväkotipäivästä, mutta ei nyt ihan…

    Tää on kyllä sellainen aihe, mistä miettii, milloin alkaa tarkemmin tytöille tästä kertomaan. Tällä hetkellä isommalle on opetettu, ettei toiset saa koskea (ilman lupaa). Mut sitä syytä, miksi ei, ei oo vielä ollu mielestäni mielekästä kertoa. Menee yli käsityskyvyn. Jossain kohdin sekin on kuitenkin selvennettävä.

    • Krista
      15.9.2015 at 12:53

      Heh ehkä omat ajatukset hoitohommista olivat vielä sen verran jäsentymättömät, että tällainen pidempään mielessä ollut kirjoitusaihe sitten valikoitui aiheeksi :)

      Toi on niin totta. Syiden puiminen saattaisi olla näille pienille liian hämmentävää, sen voi tehdä sitten ajallaan.

  • AnneH.
    14.9.2015 at 19:23

    Voi jestas. Mä nostan sellaisen äläkän että kuuluu naapuripitäjään, jos tuollaista näen ketään kohtaan tehtävän. Itse olen 8-vuotiaalle tytölleni opettanut, että jokaisen oma keho on ihan ikioma asia, sitä ei kukaan saa tulla millään tavalla koskettamaan. Ei lyömään tietenkään, mutta ei myöskään epämiellyttävästi hellimään ilman lupaa, minkään ikäisenä. Ei ystävä, luokkakaveri, vanhempi sukulainen eikä vieras missään, koskaan. Oikeus koskemattomuuteen on olemassa jo ihan pienillä ja sitä pitää kunnioittaa.

    • krista
      15.9.2015 at 15:48

      Just näin. Ja päälle vielä se, että omalle äidille/isille saa kertoa KAIKESTA, mikään ei ole niin hävettävä asia, etteikö sitä voisi kertoa tai etteikö äiti/isi kuuntelisi <3

      Näitä nykymaailman some-teinivaanijoita kun "suojelee" käsittääkseni usein se, että teinin mielestä tapahtumat voivat olla niin noloja, että niitä ei halua kertoa aikuiselle. Pitäisi kertoa HETI ja AINA, jos tuntee olonsa jotenkin kiusaantuneeksi, niin normaali- kuin nettielämässäkin, tai siis jos epäilee, että onko jokin ihan normaalia käytöstä joltakulta. Niitähän voi sitten yhdessä vanhemman kanssa pähkäillä, jos lasta tai teiniä mietityttää, onko vaikka joku yhteydenotto ok vai ei...

  • piupali
    14.9.2015 at 19:52

    Oksettaa.

    • Krista
      15.9.2015 at 13:06

      Jep…

  • neljän äiti
    14.9.2015 at 21:22

    Ikävä kyllä on myös omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kesätyöpaikalla oli yksi mies, joka harrasti juuri tuota samaa. Kerran kilahdin totaalisesti ja löin avokämmenellä päin näköä. Ei kai se ollut oikein tehty, mutten kadu.

    Se oli juuri tuollaista huumorin varjolla tässä vain yritetään nuoria tyttöjä kopeloida. Hyi saatana! Miehellä oli myös minun ikäisiä lapsia. Tämä tiedettiin ihan yleisesti ja myös vanhempani tiesivät. Miksi asiasta ei tehty rikosilmoitusta, sitä olen monesti miettinyt. Nykyään tehtäisiin. Onneksi!

    • krista
      15.9.2015 at 15:49

      Ajat on kyllä varmasti tällaisten suhteen muuttuneet. Onneksi! Tai siis toivottavasti!

      Yih, työpaikalla vielä :(

  • Cpop
    14.9.2015 at 21:56

    Jep jep, itsekin olen kohdannut tällaisia tapauksia. Jopa erään jossa henkilöä on lapsena hyväksikäytetty, mutta asiasta ei kuulemma pidä puhua kun ”maine menee”!?!? Anteeksi mitä!? Totta v*tussa pitääkin mennä!

    Omalla kotikunnallani on eräs mies, jonka tiedetään olevan vähän.. no kaikki ei ole ihan kotona. Häntä kohtaan tosin ei kukaan niinkään kieltänyt mitään tai ottanut höpöhöpö taktiikkaa, mutta kukaan ei kuitenkaan tehnyt mitään (poliisikaan), koska ”Ei hän ole kellekkään mitään tehnyt, puhuu vaan”.. Joo on tosi kivaa kuunnella n. 7 vuotiaasta eteenpäin ”Tule kulta minun luokse, niin minä pidän sinua hyvänä. On siulla vaan niin ihana perse/hyvät tissit” J N E… Nykyään jos olen kyseisen tyypin nähnyt missään, nousee niskakarvat pystyyn ja olen valmis antamaan oikein olan takaa, jos erehtyy inahtamaankaan lapseni suuntaan.

    Minä niin toivon, että jos oma lapseni koskaan kohtaa mitään (edes niitä puheita), niin hänellä on rohkeutta kertoa aikuiselle siitä.. Vielä enemmän toivon että aikuisella on rohkeutta ottaa lapsen puheet vakavasti! Toivon tätä rohkeutta myös itselleni.

    • krista
      15.9.2015 at 15:52

      H*vetti maine PITÄÄKIN mennä! Kirosanoja…

      Yhh ja just tuollaista suojelua… ”Puhuu vaan”… No mitä jos joku kerta toteuttaakin puheensa? Ja sitä paitsi se puhekin tosiaan on VÄÄRIN. Ei ala-asteelaiselle, ei lapselle. No, ei aikuisellekaan. Mutta ETENKÄÄN ei lapselle. UHH sentään.

      Täysi allekirjoitus koko viimeiselle kappaleelle!

  • Sanna
    14.9.2015 at 22:46

    Muistan kun lapsena/nuorena samassa rivitalossa (missä kasvoin) asui mies, tämän vaimo ja pieni koira, joka vihasi kaikkia. Mies tuntui inhoavan lapsia, omia heillä ei ollut. Aina oli valittamassa, huutamassa naama punaisena lapsille jos pitivät vähänkään ääntä. Harrastuksenaan hän kuitenkin tuijotteli lapsia ikkunastaan ja vikatikki oli siinä kun huomasin hänen pariin kertaan ottavan meistä lapsista kuvia. Vanhempani kävivät hänen juttusillaan, oli sitten kyse kuvista, joita hän otti todisteiksi, että lapset ovat väärissä paikoissa leikkimässä (ja aina oltiin hiekkalaatikolla ja keinuilla, joten tuskin) ja ”tuhosivat paikkoja” vaiko kuvista, joille hän olisi tehnyt jotain ällöttävää, oli kuvien otto silti väärin. Itse olin naapuruston lapsista vanhin ja äänekkäin. Minua mies tuntui pelkäävän, koska huusin hänelle takaisin kun hän raivosi olemattomista asioista, laitoin tekemiämme juttuja takaisin kun mies purki aina kaiken kiva jne, enkä antanut hänen vain terrorisoida naapurin lasten elämää. Ongelmia hänellä oli selkeästi paljon. Vanhempieni käytyä puhumassa (raivoamassa) hänelle, häntä ei juuri näkynyt ja lopulta hän vaimoineen muutti pois. Onneksi mitään pahempaa ei päässyt käymään. Olen kavereilta kuullut inhottavista naapurinmiehistä/sukulaisista pahempiakin juttuja… Kuitenkaan kertaakaan ei lasten puheita oltu vähätelty vaan asioille oli tehty jotain ennen kun mitään peruuttamatonta oli päässyt käymään.

    Oksettaa ajatella millasia sukulaisia jotkut ovat joutuneet sietämään…Itselläni on mitä mahtavin kummisetä, joka on ollut itselleni läheinen lapsesta asti ja on edelleen. Hänen kanssaan on aina ollut helppoa jutella asioista, hän on ollut aina mukana synttäreistä valmistujaisiin, tukenut ja ollut avomielinen kaikelle mitä oon elämässä tehnyt. Nyt kun muutin USA:han, hän oli onnellinen mun puolesta kun oon löytänyt rinnalleni mahtavan miehen ja sanoi, että pitää tehdä sitä mikä tekee itsensä onnelliseksi. Että vaikka hänelle ja kaikille muille tulee Suomessa mua ikävä, niin aina heitä pääsee näkemään Suomessa ja he tulevat käymään, mutta rakkautta ei pidä päästää sellasen takia menemään. Setäni on aina ollut ylpeä kummisetä mulle ja veljelleni. Sellasia setiä kaikilla pitäisi olla, mutta valitettavasti jotkut saa sikoja sen sijaan…

    • krista
      15.9.2015 at 16:07

      Ihana kummisetä <3

      Ja uhh tuota kuvanottoa... Karmii tosiaan edes ajatella kuvanoton syytä; ja eikö salakuvaaminen ole laitonta muutenkin, piha kotirauhan piirissä käsittääkseni.

  • saria
    15.9.2015 at 04:03

    Taalla on aika pysayttavia juttuja siita mita hyvaksikayttajat sanoi uhreilleen, ja musta kaikkesta pysayttavinta on just se miten moni niista (hyvaksikayttajista) eivat pida toimintaansa hirvittavana.

    http://projectunbreakable.tumblr.com/

    • krista
      15.9.2015 at 16:01

      Joo, mä oon kans lueskellut joskus noita :( Tosi karua – ja niin jotenkin… …karmivan aitoja. Tosi karmivaa luettavaa ;(

  • Hyväksi käytetyn äiti
    15.9.2015 at 04:15

    Kun sain tietää , että tytärtäni oli käyttänyt sukulaisuutta hyväkseen. Olin yhteydessä seksuaalista peruttiin jotta saimme avaimia tilanteen purkuun.. Suuret kiitokset hänen ammatti taidostaan. Mutta tämä jäi kaikista keskusteluista vahvasti mieleen, opettakaa lapsille ne tämä!
    Kaikki minkä uimapuku ja bikinit peittää on jokaisen henkilökohtaista tilaa ja sinne ei ole kenelläkään lupa mennä koskemaan. Ja jos joku tekee sen niin aina pitää kertoa vanhemmille!!!
    Yksinkertainen lause ja sisältää kaiken tarpeellisen.

    • krista
      15.9.2015 at 15:55

      Tämä on niin surullista <3 Onneksi saitte apua, mutta... :( :( :( voih, KENELLEKÄÄN lapselle ei saisi käydä noin, sellaiset asiat eivät kuulu lapsen maailmaan! Voimia, sekä lapselle että vanhemmille <3 <3 <3

      Tuo on tosi hyvä ohjenuora! Ja lapsenkin varmasti helppo ymmärtää tuo muotoilu!

  • arja
    15.9.2015 at 08:29

    Luulen, että asian ymmärtämistä on vaikeuttanut myös se, että lapsella ei ole käytössä sanastoa, millä kertoa seksuaalisista asioista aikuisille. Ehkä nykyään enemmän jo on ja myös maalla, kun netti on tasannut alueiden eroja. Jos lapsi osoittaa kärsivänsä tämän sedän kiusaamisesta, on se voinut aikuisista tuntua, että setä on vaan liian raju, eikä aina ymmärrä tyttöjä, kun ei ole omia lapsia. En siis puolustele miestä, mutta näin tapahtuessaan tuollainen voi olla yleisempää kun uskotaankaan.

    • krista
      15.9.2015 at 16:00

      Tässä tapauksessa voi hyvin olla osaksi juuri näin – ja myös siitä, että aikuisillakaan ei ollut sanastoa asialle. Vaikka usein on niin, että media lietsoo kauhua rikoksista kertoessaan; ehkäpä tässä tapauksessa pedofiliuutiset ovat saaneet aikuisetkin tajuamaan, että varsinaisen… …yhh, tekee pahaa ihan kirjoittaakin… …no: raiskauksen tai muuten fyysisen hyväksikäytön lisäksi myöskään kopeloinnit tai seksuaaliset puheet lapsia kohtaan EIVÄT ole tavallista saatikka tirskuttavaa tai ok.

  • ElliiSa
    15.9.2015 at 08:34

    Hyi oksetus! Sairasta, ja myös nämä henkilöt ovat sairaita, mutta sekään ei oikeuta näihin tekoihin eikä varsinkaan muiden vähättelyyn. Kyllä jokainen, lapsikin, tietää sanoa milloin on joku tullu koskettelussaan liian lähelle, muiden tehtävä ei ole vähätellä sitä vaan tukea väärinkohdelluksi tullutta.

    Kerron myös yhden tilanteen. Ystäväni kaksi tyttöä, 5- ja 4-vuotiaat leikkivät äitinsä serkun 8-vuotiaan pojan kanssa yläkerrassa. Jonkin ajan kuluttua nuorempi tytöistä tuli itkien alakertaan ja kertoi pojan repivän tytöiltä housuja pois ja kaivelevan. Hyi, mua niin puistattaa edelleen. Järkyttävää!! Mistä noin pieni poika on saanut päähänsäkään tuollaista? Ja voi näitä pieniä tyttöjä, jotka tähän asti ovat saaneet kasvaa kuin lintukodossa, ja näin aikaisin heidän koskemattomuutensa rikottiin ikätoverin puolelta. Tyttöjen äiti oli aivan pois tolaltaan, ja kertoi tilanteen jälkeen tytöille että aina pitää tulla sanomaan jos joku koskettelee. Vanhempi tytöistä oli vielä kysynyt äitiltään että saako silloin vaikka potkaista jos joku tulee liian lähelle. Saatuaan lupauksen potkaisuun, lähti jatkamaan leikkejään. Äiti myös jutteli pojan isän, serkkunsa, kanssa, mutta sillä ei kauheasti ollut merkitystä, koska mies on hieman reppana, eikä käsitä mitä oikeasti tapahtui.

    Voi kun sitä välillä toivoo että pystyisi suojella nämä omat lapset kaikelta pahalta, mutta joskus tämä raadollinen maailma tulee väkisinkin eteen. Onneksi voin opettaa lapsilleni, ettei kaikki ole kilttejä ihmisiä.

    • krista
      15.9.2015 at 16:10

      Voi, miten kurja ja surullinen tapaus! …ja 8-vuotias tekijänä…

      Tämä on just niin hurjaa; miten voi suojella…? Lapset leikkimässä serkkunsa kanssa; sehän on ihan kivaa ja normaalia eikä aikuisen kuulukaan olla haukkana vahtimassa enää jokaista leikkiä tuonikäisten kesken. Ja sitten tapahtuukin ihan tuttujen kesken tuollaista :( Ehkä vaan se, minkä voi opettaa, on just tuo oikeus siihen, että kukaan ei koske. Ja että HETI pitää sanoa ja KOVASTI. Voih <3

      • saria
        16.9.2015 at 05:41

        Silta varalta etta jollekin lukijalle tulee vastaan saman tapainen tapaus: tassa pitaisi eniten huolestua siita 8-vuotiaasta serkusta. Mista se on oppinut tuollaista? Onko joku tehnyt sille niin? Kotona? Koulussa?
        Kaytos oon halyyttavaa eristyisesti siksi etta merkittava osa hyvaksikayttajista on itse entisen hyvaksikayton uhreja.

      • saria
        16.9.2015 at 05:41

        Silta varalta etta jollekin lukijalle tulee vastaan saman tapainen tapaus: tassa pitaisi eniten huolestua siita 8-vuotiaasta serkusta. Mista se on oppinut tuollaista? Onko joku tehnyt sille niin? Kotona? Koulussa?
        Kaytos oon halyyttavaa eristyisesti siksi etta merkittava osa hyvaksikayttajista on itse entisen hyvaksikayton uhreja.

  • Tare
    15.9.2015 at 10:30

    Minulle tuli myös lapsuus mieleen. Olin 14-vuotias ja olin kulkenut lapsuuteni naapurin tyttöjen luona kylässä. Heidän setänsä oli silloin tällöin kylässä, mutta ei erikoisemmin meistä välittänyt. Ilmeisesti sinä kesänä olin muuttunut fyysisesti, koska tarjoili meille salaa lonkeroa ja väkevämpääkin. Siinä tuli sitten otettua ensi kännit oksentamiseen asti. Minusta ei ilmeisesti ollut kotiin pyöräilemään, koska heräsin pihapiirin vanhassa talossa kyseisen miehen kähmintää, yritti riisua vaatteita. Sain riuhtaistua itseni pois ja jotenkin ajettua pyörällä kotiin. Naapurintytöt heräsivät lähtöryminääni ja yrittivät estää lähtöni. Hävetti, joten en voinut heiltä kysyä koskaan mitä tein siellä huoneessa, miksi minut oli sinne laitettu nukkumaan vai veikö mies minut jostain toisesta huoneesta kun olin tajuton. Tulin kotiin semmoisella ryminällä ja äiti tietenkin tajusi että olen humalassa. Kotiaresti napsahti ja äiti soitti myös naapuriin. En kyennyt kertomaan äidille tapahtumia, hävetti niin. Nykyään mies on jo kuollut, mutta en ole voinut kertoa tapahtuneesta ystävilleni. Kerran arvostelin kysesitä miestä ja ystäväni puolusteli häntä niin, että en voinut kertoa. Kertonut olen vain miehelleni ja yhdelle toiselle ystävälle. Henkisesti tapahtuma vaikuttaa vieläkin ihmissuhteisiini.

    • krista
      15.9.2015 at 16:14

      Voi ei :( :( :( Tuohan on aivan yksiselitteinen raiskauksen/seksuaalisen hyväksikäytön yritys :( …ja sä vielä sait syyt niskoillesi humalatilasta.

      Apua näitä juttuja kuullessa sitä aina ajattelee, miten voi opettaa omille lapsille sen, että KAIKEN VOI KERTOA. Aina. Mutta eihän se teinien maailma tosiaan ole niin yksiselitteinen; on just ”noloja” juttuja ja muita… Suututtaa. Tuo mies olisi pitänyt saada oikeuden eteen!

      Mutta karma on olemassa? Eikö niin? Pakko tällaisissa kertomuksissa vaan ajatella niin :(

  • Ässä
    15.9.2015 at 10:47

    On erittäin surullista, että liian monilla on tämän kaltaisia muistoja. Muistoja miehistä, olivat he sukulaisia tai eivät. Muistoja, joissa koskemattomuutta on loukattu. Ehkä se oli ”lievää” – ei aiheuttanut sen kummempia traumoja. Mutta ehkä se oli niin kamalan tuskallista ettei sitä voi ajatella vielä vuosikymmenenkään jälkeen.

    On aikuisten tehtävä suojella lapsia.

    • krista
      15.9.2015 at 15:53

      Juuri näin, täsmälleen samaa mieltä – ja siksi tämän koko bloggauksen kirjoitin. Kun tajusin, kuinka monella näitä ”kopeloivia setiä” on ollut. Surullista.

      Tuo viimeinen lause <3 <3 <3 <3 <3

  • EvaL
    15.9.2015 at 20:10

    Asuin koko ala-asteelta lukioon asti kotona, samassa rappukäytävässä asui mies joka haisi aina viinalle, keräili nukkeja ja halusi näyttää pikkutytöilleen mistä sedät tykkää kosketella (halailua tai pusuttelua kuulemma). Kumma kyllä jos mies osui kanssani samaan aikaan käytävään, ”unohtui” minulta juuri silloin kaulahuivi etc. ja pujahdin takaisin kotiini tai rappukäytävään, samaan hissiin en uskaltanut koskaan mennä. Äitini tiesi että miehessä oli jotain outoa mutta koska oli kasvanut maaseudulla niin että lähimpään naapuriin oli 50km niin ei oikein tiennyt tällaisista aikamiespojista ja siitä miten asia olisi tullut hoitaa. Nykyään jos näen miestä niin vieläkin tulee puistatus.

  • elina
    15.9.2015 at 22:57

    Aika monella tuntuu olevan tuollaisia kokemuksia. Monet kokomukset ovat tapahtuneet jo parikymmentä vuotta sitten ja ovat siten sidoksissa aikaansa. Mitä kauemmas ajassa mennään, sitä enemmän tämä on ollut miesten maailma. Ja se on sitä vieläkin. Oikeasti ennen on vain ollut ’maan tapa’ ja ’kuulunut asiaan’ että näitä seksuaalihäirkköjä on pidetty ihan normaaleina. Nyt kun naisen arvo on yleisesti noussut lähelle miehen arvoa, on naisten ääni päässyt kuuluviin. Mies on ollut enenmmän oikeassa ja jos mies kerran on oikeassa, nainen tai lapsi ajatuksineen on väärässä. Varsinkaan lapsella ei ollut sellaista arvoa kuin nyt. Lapsen nyt vaan oli kestettävä se mitä aikuinen päätti. Ja oikeasti, poliisin on aika vaikea tehdä mitään pelkkien puheiden perusteella. Varsinkin jos vastassa on lapsen sana ja aikuisen sana.
    *****
    Käsitys oikeasta ja väärästäkin on aikaan ja kulttuuriin sidonnainen. Ei ollenkaan sama asia, mutta jos ympärileikkaukset nähtäisiin tekijän silmin sellaisena järkyttävänä silpomisena, millaisena me sen näämme, tekisikö sitä kukaan omalle lapselleen? Kuka haluaa satuttaa lastaaan niin paljon, jos ei näe siinä jotain hyvää tai pakollista.
    ****
    Omassakin suvussani on ollut tälläinen mies, joka käytti hyväkseen omaa tytärtään. Aikuisena tytär teki peruuttamattoman ratkaisun. Mies oli naimisissa ja uskovainen. Koskaan tästä miehen ’taipumuksesta’ puhuttu vaikka kyllä kai sen kaikki tiesivät. Mietin vain miten miehen vaimo, tyttären äiti on voinut katsoa sitä läpi sormien. Kaikki tämä on tapahtunut jo isoäitiemme aikaan ja vähän kauempana suvussa. Mutta oli aikamoinen pommi kun sen aikuisena sain tietää. Olen kysynyt mummoltani miten asian voitiin antaa olla, mutta ei hänellä ollut siihen vastausta.
    ***

  • Hyväksi käytetyn äiti
    15.9.2015 at 23:34

    Silloin , kun 8 vuotias lapsi toimii kuten Elliisa kertoi on todennäköistä , että tuota poikaa on hyväksi käytetty . Ja hän toistaa oppimaansa ja kertoo sitä kautta oman tarinansa. Seksuaaliterapeutti kertoi silloin minulle , että meidän tapahtumassa mukana ollut 5 vuotta vanhempi tyttö oli myös hyväksi käytetty (tapaamatta tuota tyttöä) vain tytön käytöksen perusteella! Hyväksi käytöksi lasketaan myös se , että lapsi näkee ja kuulee vaikkei itse fyysisesti läsnä olisikaan.. Siksi paras suoja lapselle on hyvä valistus tavalla jonka lapsi kykenee ymmärtämään!! Siitä selviää parhaiten hakemalla apua!!

  • 1 2