Tämäpäs on nyt jäänyt tänne venymään – maalausoperaation ja sen ”jälkitilojen” taakse. Mutta Liikenneturvahan lupasi siis ystävällisesti vastaukset kaikkiin meidän lukijakysymyksiin, ja muutama turvaistuimia koskenut kysymys sinne oli jäänyt vielä odottelemaan parempia aikoja. Plus pari myöhäistä, jotka puikautin myös heille mukaan.
Eli vielä kerran, olkaa hyvä – Liikenneturvan vastauksia lukijakysymyksiin:
Kotimaan matkailua voikukka-aikaan…
Millainen turvaistuin on mahdollista asentaa kolmipaikkaiseen pakettiautoon? (Siis sellaiseen, jossa vain edessä paikat.) Onko ainut vaihtoehto kasvot menosuuntaan istuin, ettei kuskin näkyvyys häiriinny?
Pakettiauton oikeanpuolimmaisin vyö on usein yhtä pitkä kuin henkilöautoissakin, eli sinne istuimen saa kyllä asennettua selkä menosuuntaankin. Turvaistuin ei häiritsevästi asetu kuljettajan näkökenttään, kunhan tämä on säätänyt oman istuimensa korkeuden oikein. Jos matkustajan puolen vyö ei ole riittävän pitkä istuimen ympäri asennettavaksi, voi tarvittaessa käyttää turvavyön jatkopalaakin jota kannattaa mallikohtaisena kysellä aina merkkiliikkeestä. Monessa pakettiautossa myöskään turvatyyny ei ole poiskytkettävissä matkustajan puolelta, joten tästä seikasta kannattaa varmistua ennen turvaistuimen kiinnittämistä autoon. Keskimmäisellä paikalla on pakettiautosta riippuen useimmiten vain lantiovyö, joten sitä ei voi suositella minkään ikäisille lapsille ja aikuisillekin vain poikkeuksellisessa käytössä.
Mitäs sitten tehdään, kun turvaistuimen painoraja (18kg) tulee vastaan (Klippan, selkä menosuuntaan, isofix) ja lapsi mahdollisesti alle 3 vuotta? Pitääkö ostaa uusi istuin (ilman isofixiä), jonka saa kiinnitettyä selkä menosuuntaan? Ilmeisesti kaikissa isofix-istuimissa on painoraja tuo 18kg?
Väistyvässä standardissa todella lapsen paino on merkitsevä asia, mutta ongelma tulee korjautumaan uuden alati yleistyvän iSize-standardin myötä jossa merkitsevänä tekijänä on lapsen pituus. Ryhmän 2 turvavyökiinnitteiset istuimet (15-25kg n. 3-6v) voidaan asentaa usein sekä selkä-, että kasvot menosuuntaan. Näin seuraava koko palvelee helposti ylimenokaudenkin aina kolmevuotiaaksi asti. Liian aikaisin lasta ei kuitenkaan kannata siirtää suurempaan istuimeen, sillä ryhmän 2-3 istuimet vaativat jo lapsien hartioilta leveyttä toimiakseen oikein sivutörmäyksissä.
…ja villejä lupiineja -aikaan.
Onko tila-auton kolmas rivi (takaluukusta nousevat penkit) turvallinen paikka matkustaa turvaistuimessa? Selkämenosuuntaan lasta ei saane pujotettua kyytiin eli kysymyksessä <3v. Ja turvavyö tai viisipistevyö turvaistuin auton vöillä kiinnitettynä? Isofixejä ei löydy lisäpenkeiltä.
Monen merkin kohdalla näiden lisäistuinten asennus päättyi v. 2007 liittyen EU:n turvavyödirektiiviin, jossa henkilöautojen istuinpaikoilla on nykyään tiukat vaatimukset. Myös nykyaikaisten autojen törmäysturvallisuus perustuu siihen, että auton etu- ja takaosa antavat periksi pehmeästi joustaen siten, että varsinainen matkustamo (etu- ja takaistuinten alue) pysyy mahdollisimman hyvin muodossaan. Näkisin että takaluukusta nostettava kolmas rivi takaluukussa sijaitsee monessa autossa tällä pehmeällä vyöhykkeellä hyvin lähellä auton takalasia – joten en sijoittaisi sinne lapsia paitsi hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa. Erikseen on toki 1+9 hengelle rekisteröidyt pikkubussit ja suurimmat tila-autot, joissa on kiinteästi asennetut takaistuimet kunnollisine turvavöineen ja tyhjää törmäysvyöhykettä myös taaimmaisen istuinrivin takana.
Ainakin tuo meidän istuin jää selkä menosuuntaan -asennossa aika pystyksi, jolloin lapsella nukkuessa helposti retkahtaa pää eteenpäin. Kuinka vaarallista tämä on mahdollisessa törmäystilanteessa? Tuon meidänkin istuimen saisi käännetyksi myös kasvot menosuuntaan, jolloin asento on parempi. Mutta mieluummin pidettäisiin suosituksen mukaisesti vielä pitkään selkä menosuuntaan (kuopus nyt 1 v 4 kk).
Suurin osa törmäyksistä ajetaan etuperin, joten en kiirehtisi kääntämistä pään paremman asennon vuoksi etenkään näin pienen lapsen kohdalla. Lasten nukkuma-asennot istuimissa ovat kyllä välillä hyvinkin luovia, mutta istuimen sivu ja –niskatuessa on kyllä huomioitu hyvin pään eri asennot ajon aikana. Ongelma on kyllä tuttu, muistan pysähdelleeni viime vuosina monta kertaa korjaamaan lasten pään asentoa takapenkillä ja tähän toivottavasti saadaan korjausta turvaistuinten yhä kehittyessä. Pään tukeminen erilaisin kaarirakentein olisi kuitenkin hieman keinotekoista ja tuet voisivat aikaansaada törmäystilanteessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Joidenkin istuimien alaosassa on eräänlainen käännettävä muoviponttooni, jolla asentoa saadaan hieman korjattua auton istuimeen paremmin sopivaksi. Ongelma on myös hieman autokohtainen, eli joissain malleissa takaistuimen istuinosa on pystympi kuin toisissa.
Mitä ohjeistusta Liikenneturva antaisi heille keiden on syystä tai toisesta asennettava turvaistuin kasvot menosuuntaan autossa? Miten tällöin voisi muilla keinoin kuin istuimen kääntämällä parantaa lapsen turvallisuutta? Meidän 2,5 v. lapsi ei voi pahoinvoinnin takia matkustaa autossa selkä menosuuntaan.
Lasten kuljettaminen autossa on aina eräänlainen kompromissi. On selvää että joissain tilanteissa voi tulla myös peräänajo, vaikka tilastollisesti etuperin usein törmätäänkin. Jos taas lapsi voi pahoin selkä menosuuntaan, tai on niin päin äärimmäisen rauhaton, on mielestäni perusteltua kääntää kasvot menosuuntaan aiemminkin. En tekisi sitä kuitenkaan paljoa ennen kolmea ikävuotta, sillä jokainen kuukausi jonka lapsi suostuu olemaan selkä menosuuntaan, on hänelle eduksi. Ikävä kyllä tämä näkyy myös liikenneonnettomuustilastoissa pienten lasten osalta, joista ilmenee selvästi piikki alle kolmevuotiaiden kasvot menosuuntaan istuneiden osalta.
Kolmevuotias siro ja pieni, painoa alle 15 kg. Istunut tähän saakka selkä menosuuntaan. Nyt pakko kääntää, että tuleva kuopus mahtuu takapenkille. Onko parempi istua isofixillisessä:
a) Painoluokan 9-18 kg naama menosuuntaan istuimessa, jossa omat vyöt ja top tether-kiinnitys
b) Painoluokan 9-18 kg naama menosuuntaan istuimessa, joka on ns. palkillinen
c) Turvavyöistuimessa, vaikka painoraja ei vielä ihan täyty?
Näistä kolmesta vaihtoehdosta valitsisin vaihtoehdon a) ja sellaisessa omakin kolmevuotiaani istuu parhaillaan. Istuimen omat kunnolliset 3-5-pistevyöt ja Top Tether suojaavat lasta parhaiten erilaisissa onnettomuustilanteissa.
Mä mietin tuota uutta i-Size turvastandardia kun olisi sallittu vain isofix-kiinnikkeillä niin alkaisiko autonvalmistajat silloin laittaa isofixejä jokaiselle istumapaikalle? Tyypillisestihän niitä ei ole keskipaikoilla takapenkillä, ei tila-autojen perimmäisillä penkeillä eikä edessä pelkääjän paikallakaan. Tavallisesti siis autoon saakin vain kaksi isofix-istuinta. Entäs kun lapsia on enemmän? Ja mitä tämä tekisi istuinten myynnille, kun monella kuitenkin on pitkään vielä vanha auto, jossa isofixejä on rajoitetusti. Auton vaihdon sijaan etsittäisiin käytettyjä ei-isofix-istuimia, jos myynnissä olisi vain noita standardin mukaisia (eli fixeillä).
i-Size standardi ei todennäköisesti tule ainakaan lisäämään istuinpaikkoja autoissa. Ensivaiheessa standardin mukaan i-Size autossa on oltava ainakin kaksi paikkaa lastenistuimille. Käytännössä tämän standardin täyttämiseksi autonvalmistajat laittanevat nämä paikat takaistuimen molempiin reunoihin. Monessa autossa käytännön rajoitteeksi tulee myös leveys, sillä kolmen ISOFIX-istuimen kiinnitys rinnakkain vaatii valtavasti tilaa. Tulevaisuudessa on toki mahdollista että istuinpaikat tulevat myös etuistuimelle (huom. turvatyynyjen poiskytkentä) sekä mahdolliselle kolmannelle istuinriville jos istuimet ovat kiinteät ja varustettu silloinkin asiallisella ISOFIX-kiinnityspisteillä.
Vastaajana tällä kertaa yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen Liikenneturvan Turun toimipisteestä. Kaunis kiitos vielä kerran Liikenneturvalle isosta vastausrupeamastaan! …ja kiitos myös kaikille kysymyksiä jättäneille!
Hehe aikamoinen tietopläjäys saatiin aikaan – pitäisköhän näitä jotenkin jäsennellä jossain vaiheessa…
Kaikki Liikenneturvavastaukset siis:
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-1-turvaistuimista
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-2-pyorailysta-ja-tilastoista
…ja tämä uusin: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-3
Ne kysymykset puolestaan esitettiin täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/kysy-liikenneturvalta-ja-lastenmusiikkiarvonta
PS. Tämä juttu ilmestyy ajastettuna – juuri tällä hetkellä me ollaan Tukholmassa! Sääennuste sanoo 28-29; en tiedä sanoako ”jee” vai ”uhhuh”. Sanon ”jeehuh!” :)
Vierailija (Ei varmistettu)
2.7.2015 at 12:21Ymmärsikö joku nyt tuosta uudesta i-Size standardista, että olisiko siis kaikki turvavyöistuimet isofix-istuimia painorajasta riippumatta? Nythän on olemassa myös auton vyöllä kiinnitettäviä istuimia 25 kiloon, joissa lapsi siis kuitenkin istuimen vöissä kiinni. Luulisi, että isofixin painoraja 18 kg liittyisi nimenomaan lukitusmekanismin kestämään rasitukseen, jossa paino on olennainen eikä lapsen pituus (toisaalta isofixillä on kiinni niin 10 kg painoisia istuimia kuin 20 kg painoisia istuimia, joten tuskin se lapsen painorajakaan on ihan pienestä kiinni).
Viitseliäästi on liikenneturva vastannut, tosin välillä tuntuu että asiaa on pyöritelty antamatta varsinaista vastausta. Esim. pahoinvoivan lapsen tapauksessa olisi voinut neuvoa kumpaan reunaan takapenkille istuin on parempi kiinnittää (jos ei keskelle) jne.
Mukavaa Ruotsinreissua!
Kristaliina
16.7.2015 at 10:47Tässäpä vastaus Liikenneturvalta:
Uuden i-Size standardin myötä uudet istuimet todella tulevat kaikki olemaan isofix-istuimia. Standardin tavoitteena on varmistaa istuinten oikeanlainen kiinnitys autoon, kun vyökiinnityksestä luopumalla suljetaan pois inhimilliset erehdykset istuimen asennuksessa. Samalla standardi varmistaa, että istuimet ovat selkä menosuuntaan vähintään 15 kuukauden ikäiseksi asti ja istuimet myös mahtuvat i-Size standardilla varustettuun autoon. Istuinten valmistajan ongelmaksi jää i-Size istuinten painon saaminen riittävän alas, sillä uuden standardin mukaan istuimen ja siihen sopivan suurimman mahdollisen lapsen kokonaismassa saa olla ainoastaan 33kg. (i-Size standardin kohta 6.3.2.3. ”Massa”)
Jokunen (Ei varmistettu)
6.7.2015 at 12:36Hei mua jäi nyt vaivaamaan tuo kakkoskysymys? Ymmärsikö joku tuon vastauksen? Kun meilläkin on tosiaan edessä tuo tilanne, että lapsi painaa todennäköisesti yli 18 kiloa ennen 3v synttäreitä. Meidän pojan jässikkä on nyt siis kohta kaksivuotias ja painoa on jo yli 16 kg. Turvaistuin ostettiin viime kesänä (Cybex Sirona), jossa on painoraja 18kg ja eihän me silloin tajuttu, että pojalla nousee paino noin vauhdilla. Nyt en sitten tiedä, että uskaltaako tuolle pojalle jo ostaa seuraavaksi turvavyöistuimen (jotka ovat siis kasvot meno suuntaan), vai pitääkö meidän oikeasti ostaa vielä kallis turvaistuin, jossa kilorajat ovat 36kg asti. En ymmärtänyt tuota liikenneturvan vastausta. Tietenkään poikaa ei siirrettäisi tuohon turvavyöistuimeen ennen kuin on ihan pakko (eli vasta sitten kun se 18kg tulee täyteen), mutta veikkaan että tällä kasvuvauhdilla se on jo reilusti ennen kolmevuotissynttäreitä.
Kristaliina
16.7.2015 at 10:49Toivottavasti olet vielä kuulolla! Tässä nimittäin vielä täsmennys!
Pahoitteluni hieman epäselvästä vastauksesta. Edellä mainittujen kysyjien kohdalla hyvä vaihtoehto voisi olla ns. Kombi-istuin, joka voidaan kääntää kasvot menosuuntaan joustavasti 15-25kg painon tienoilla. Vastaavasta kombi-istuimia voi usein käyttää selkä menosuuntaankin turvavöillä aina 25kg asti. Näin ollen yksi istuin palvelee sujuvasti taas jonkin aikaa molempiin suuntiin, eikä sitä tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa.
Minna/Liikenneturva (Ei varmistettu)
6.7.2015 at 18:52Hei! Minäpä täsmennän vastauksia Tapiolta ja palaan asiaan. terkuin, Minna Liikenneturvalta
Kristaliina
11.7.2015 at 20:57Kiitos, Minna! Palaan siis vielä täsmennetyn vastauksen kanssa tähän kommenttiketjuun/bloggaukseen :)
jimmy choo shoes sale
10.10.2015 at 07:34Ahaa, its pleasant discussion regarding this paragraph at this place at this weblog, I have read all that, so at
this time me also commenting here.jimmy choo shoes sale
Http://Www.Wifiaway.Es/
10.10.2015 at 09:31In more polite speech, the euphemism ‘pucha’ is used, much
in the way people replace ‘fucking’ with ‘frikking’ and ‘damn’ with ‘darn’.