Miksi juon maitoa?

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Maito ja Terveys ry:n kanssa.

Meidän perheessä juodaan maitoa. Päivittäin ja monessa muodossa – sellaisenaan ja kahvissa, ja lisäksi syödään esimerkiksi juustoja, jätskejä ja rahkoja.


Vaikka itse olen ollut kasvissyöjä jo yli 15 vuotta, maitotuotteita en ole silti (lyhyttä imetysajan kokeilua lukuunottamatta) missään vaiheessa jättänyt pois.

Olen siis kasvissyöjä, joka silti syö maitotuotteita ja kananmunaa. Ehkäpä lakto-ovo-vegetaristi siis? En ole niin perillä näistä termeistä; tiedän kyllä itse, mitä syön ja mitä en, hehe. Se on varmasti tärkeämpää kuin termit. Ja muut meidän perheestä ovat ihan sekasyöjiä.

Miksi sitten käytän maitotuotteita?

No, ensinnäkin: mun äiti. Ja äitiä pitää kai totella?

Niin kuin olen kertonut, meillä on suvussa osteoporoosia. Myönnän, että joskus kuulen siitä muistuttelua niin paljon, että se tursuaa jo korvista ulos – mutta niin kai äitien muistuttelut joskus tekevät. Ja ymmärrän äitiäni tässä ihan sataprosenttisesti: kun ikääntyvä ihminen itse seuraa omien luidensa kuntoa ja näkee samaa lähipiirissä, haluaa aivan varmasti kaikkien mahdollisuuksiensa mukaan varjella omia lapsia tältä perinnölliseltä sairaudelta.

Tekisin varmasti itse samoin.

Osteoporoosin ennaltaehkäisyä, eli luuston haurastumisen ehkäisyä, kuuluu tehdä läpi elämän. Ei riitä, että joskus ikääntyessä siihen alkaa kiinnittää huomiota. Paras suoja osteoporoosia vastaan on mahdollisimman vahva luusto.

Kalsiumin riittävä saaminen on välttämätöntä luuston hyvinvoinnille. Luusto tarvitsee myös D-vitamiinia, joka varmistaa kalsiumin imeytymisen. Ja tietysti liikunta on tärkeää! Itse tanssin paljon, ja sellainen on luille just hyväksi!

Lisätietoa maidon terveydellisistä hyödyistä löytyy kansanterveysjärjestö Maito ja Terveys ry:ltä, joka kokoaa maidon ja maitovalmisteiden tutkittua tietoa.

Vegaaniruokavaliolla on toki mahdollista saada riittävästi kalsiumia, mutta… …no, siihen pitäisi erikseen perehtyä. Ja on hienoa, kun kuulee, että joku on perhtynyt ja vegaaninankin huolehtii siitä, että saa tarpeeksi kalsiumia! Muutenkin suosittelen lämpimästi, että jos alkaa kasvissyöjäksi tai vegaaniksi, kiinnittää oikeasti ruoan ravintoarvoihin huomiota. Eikä vaan niin, että jättää lihan pois ja syö muuten niin kuin ennenkin.

Puhun siis myös omasta kokemuksestani. Mulla itselläni oli vuosikausia niin, että sain ruokavaliostani aivan liian vähän proteiinia. Nyt Joelin keittiöosaamisen myötä tämä on onneksi korjaantunut. Suurkiitos siis meidän kotikokille!

Toinen syy maitotuotteiden käyttämiselleni tulikin jo tuossa yllä: meidän kotikokki Joel on ihan erikseen pyytänyt, että en jättäisi maitotuotteita pois. Niiden käyttäminen helpottaa kotikokin mukaan tosi paljon sitä, että mun päivittäiseen ruokavalioon saa riittävän proteiinimäärän ja lisäksi sellaista maistuvaa vaihtelua. Ilman maitotuotteita kotikokin työ olisi kuulemma hankalampaa.

Edelleen: myös ilman maitotuotteita tämä on mahdollista, mutta vaatii taas perehtymistä.

Hatunnostoni edelleen niille, jotka ovat perehtyneitä ja syövät ravintorikkaasti ja vegaanisesti!

Joel itse juo maitoa PALJON, esimerkiksi treenijuomana.

Ja kolmas päällimmäisin syy maitotuotteiden käytölle on maku. Mä rakastan juustoja, rahkoja ja kermaviilityyppisiä kastikkeita. Ja jätskiä! Kahvissakin tavallinen maito vaan… …on niin hyvää. Ja joo, olen kokeillut muitakin kahviin. Se menee kyllä, mutta…

Mutta mä vaan en ole ollut toistaiseksi valmis jättämään maitotuotteita pois makuasioidenkaan takia.

Makuasioista puheen olleen.

Täällä Espanjassa sitä nimittäin hyvin selkeästi huomaa, että kaikki maito ei todellakaan maistu samalta. Tänne tulon jälkeen kestää aina jonkin aikaa, että löytyy sellainen maito, joka maistuu koko perheelle – ja erityisesti lapsille ja Joelille, jotka juovat maitoa sellaisenaan, ruokajuomana.

Täällä sen siis jotenkin erityisesti tajuaa, että se tuttu suomalainen maito on ihanan raikasta. Suomessa siihen on niin tottunut, että ajattelee, että siltä se maito aina maistuu – mutta yhtä hyvää maitoa ei mun mielestä täältä Espanjasta löydy! Varmasti se on myös tottumiskysymys. Oman maan maut ovat vaan niitä rakkaimpia.

Mutta täälläkin me maitoa juodaan (hetken totuttelun jälkeen lapsetkin juovat sitä ruokajuomana ihan sellaisenaan) ja se maistuu… no, ihan ok-hyvältä sekin. Silti Suomeen tullessa tiedän, että lapset hihkuvat taas intoa, kun saavat ”oikeaa maitoa” laseihinsa. ”Lisää tätä hyvää maitoa!!!” Niin on tapahtunut ainakin aiempina vuosina Suomeen palatessa.

Haa, ja pakko kertoa vielä tästä espanjalaisesta maidosta – ja miten hämmentävää on se, että punainen värikoodi maidossa ei mitenkään universaalisti tarkoitakaan rasvaista ja sininen kevyttä, ja niin edelleen. Täällä värikoodit ovat ihan erilaiset. Usein täällä sininen on se rasvaisin, vihreä on kevyt, ja rasvaton puolestaan pinkki – mutta tämäkään ei päde kaikilla merkeillä.

Tätä ei jotenkin ole tullut aikaisemmin ajatelleeksikaan! Mutta siinpä sitten seisot ensimmäistä kertaa espanjalaisen maitohyllyn ääressä tavaamassa, että mikä on tämä vihreä maito – tai tämä PINKKI, herranjestas. Ei tällaista voi olla olemassakaan! PINKKIÄ MAITOA?!?

Mun välipala eilen iltapäivällä.

Itse käytän siis tosi monipuolisesti kaikenlaisia maitotuotteita: eniten menee maitoa kahvissa, rahkoja, jätskiä ja juustoja.

Mitä maitotuotteita sinä käytät ja miksi?

…ja tiedän, että aihe voi herättää intohimoja etenkin teissä, jotka syötte vegaanisesti –  mutta halusin silti kirjoittaa tästä aiheesta ja omista syistäni maitotuotteiden käyttämiseen. Uskalsin tehdä niin, sillä tiedän myös sen, että täällä osataan rakentava keskustelu. Pidetään siis kiinni siitä, että arvostamme toistemme (minun ja muiden kommentoijien) valintoja ja mielipiteitä!

No, mitä mä tätä rautalangasta väännän, kyllä te tiedätte <3

Täten avaan keskustelun – mitä ajatuksia aihe herättää?

Kaupallinen yhteistyö: Maito ja Terveys ry

18

You Might Also Like

  • Lauri
    9.3.2019 at 14:19

    En syö maitotuotteita koska ne ovat epäeettisiä ja niihin liittyy paljon eläimien kärsimistä.

    • krista
      9.3.2019 at 17:26

      Onneksi nykyään on olemassa hyviä vaihtoehtoja maitotuotteille!

  • Jenni M.
    9.3.2019 at 19:55

    Maidon ja maitotuotteiden ystävä, semivegetaristi täällä, moi! :) Jouduin olemaan ensimmäisen lapsen vauvavuonna maidottomalla imetysdieetillä ja kuihduin iha kasaan. Jatkuvasti oli nälkä. Käytimme toki kaura- ja soijatuotteita, mutta ruokajuomana tai kahvissa en saanut niitä uppoamaan. Lopulta oli pakko lopettaa imetys aiottua aikaisemmin ja palata takaisin ihanien juustojen, rahkojen, jugurttien ja maitojen pariin.
    Ko. lapsi parantui allergiastaan, mutta ei vieläkään juo lehmän maitoa ruuan kanssa. Sen seurauksena meillä on kauramaito ja ”tavis” aina tarjolla. Loppuperhe on ”sekakäyttäjiä”. Mies jaksaa kuittailla, kun luettelen kauppalistaan toiveina lähes yksinomaan maitotuotteita. :P
    Ja jos joku nyt pahoittaa mielensä, niin me ei lennetä ollenkaan…

    • krista
      10.3.2019 at 11:22

      Hauskaa ja myös kuvaavaa, että tällaisissa keskusteluissa aina vulee mieleen, että pitää laittaa joku loppudisclaimeri :) Itse asiassa pakko kertoa: mulla oli alkuun jutun alussa sellainen alkudisclaimeri. Sitten kun itse luin juttua, katsoin että hei MITÄ mä selittelen ja nappasin pois :) Mutta siis näinhän se just menee: hyvin harva elää TÄYSIN ekologisesti ideaalisesti ja valinnat tulevat silleen ”toinen sieltä toinen täältä” -tyyliin. Vaikka just mulla varmasti ihan hyvä on ollut mun elämän kokonaiskulutuksen kannalta se, että liha jäi pois jo niin aikaisessa vaiheessa elämää; toisaalta sit just maitotuotteita käytän, tänne Espanjaan on lennetty ja autokin on. Toisaalta elämässä on ekologisesti parempia valintoja toisaalta huonompia, ja en uskon niiden huompien peittelyyn, päinvastoin mä uskon avoimuuteen. Ja siihen, että kuitenkin jokainen fiksu ihminen päivittäin pyrkii aina vähän parempaan, Haha, intouduinpa monologiin :)

      Mä luulen, että mulle kävisi maitotuotteiden poisjättämisessä ihan sama. Ainakin jos maitotuotteet pitäisi jättää kokonaan pois, pitäisi olla TOOOOOSI tarkkana ja ravintotietoisena. Ja kotikokki saisi hermoromahduksen :) Mutta tosiaan: monella menee vegaanina oikein hyvin, joten kyllähän se tietysti todistaa, että se myös ON mahdollista.

  • Salvia
    10.3.2019 at 10:00

    Aiempiin kommentteihisi viitaten: sä et bloggaajana voi noin vain kertoa jotain mielipidettäsi neutraalisti, ilman että se vaikuttaisi muihin. Sä olet bloggaaja, vaikuttaja, jolla on tuhansia (kymmeniä tuhansia?) lukijoita. Kyllähän sinulta ostetaan yhteistyö jostain aiheesta juuri siksi, että tarkoitus on lisätä kyseisen palvelun/tuotteen myyntiä ja kulutusta, liittää siihen positiivisia käsityksiä jne. Tuntuu nyt vähän hassulta, ikään kuin peittelisit tätä aspektia? Ensinnäkin, tämä on yhteistyöpostaus, jolla on tietysti maksavalle taholle tietty tarkoitus. Et siis kirjoita täysin riippumattomana, vaikka valitsitkin omat kokemukset lähtökohdiksi. Tällaiseen postaukseen suhtaudutaan eri tavalla, kuin jos kyseessä olisi vain oma mielipidepostaus. Toiseksi, (vertasit itse lihaan) on myös täysin eri asia syödä itse lihaa, kuin kirjoittaa siitä tuhansille lukijoille kehuen sen makua ja kaikkia hyviä terveysominaisuuksia. Jos tätä vertaa vaikka tupakointiin, niin tietysti bloggaaja voi tupakoida, mutta on ihan eri asia kirjoittaa siitä positiivisesti ja puolustellen. Maito kuuluu epäeettisyytensä ja etenkin epäekologisuutensa takia mielestäni tähän samaan sarjaan. Omassa elämässäsi olet vastuussa yhden ihmisen eettisistä/ekologisista valinnoista, mutta bloggaajana voit vaikuttaa tuhansien ihmisten valintoihin. Miksi ihmeessä tahtoisit lisätä kenenkään maidonjuontia?

    • krista
      10.3.2019 at 11:33

      Ihana sinä Salvia, mulla on luottamus teihin lukijoihin <3 Mun mielestä tämä postausaihe oli hyvä idea ja iniin kuin sanoin, ENSIMMÄINEN ajatukseni tästä oli se, että kriittistä keskustelua tästä tulee. Väänsin sen rautalangasta asiakkaalle - ja siellä sanottiin, että keskustelu on hyvä! Ja se ON!
      -
      Mutta se mun luottamus on sitä, että mä tiedän, että täällä on aikuiset fiksut ihmiset, joilla on omat mielipiteet, elämänkokemukset ja tiedot. Mä "tunnen" teidät: te ette ole nitä, joille voisi sanoa (enkä haluaisikaan!) että "osta tämä tuote" mistä vaan tuotteesta ja te säntäisitte ostoksille. Joskus vaikka mä kirjoitan mielestäni hyvästäkin tuotteesta, te vastaatte kertomalla hyviä JA huonoja kokemuksia siihen saman tien. Mä en usko, että jos mä kirjoitan just tälle porukalle just tällaisen jutun, te ryntäätte maitosuihkuja ottamaan. VAAN te ryntäätte keskustelemaan ja pohtimaan omaa maidonkäyttöä. Ja tähän keskusteluun myös haastoin, se toivottavasti näkyy hyvin selvästi jutun loppuosasa, jossa kerron avaavani avoimen keskustelun :) Ja se on hyvin toiminut, olen tyytyväinen!
      -
      Mä olisin voinut kirjoittaa vaikka "ihanimmat smoothiereseptini" ja siellä olisi ollut maitotuotteita ja tämä yhteistyö olisi ollut sellainen. Mutta se ei olisi ollut mun mielestä niin kiinnostava :) Tai mä olisin voinut valita kokonaan jonkun muun yhteistyön. Tai olla tekemättä mitään. Mutta mulle itselleni tämä on sellainen aihe, jota itse olen pohtinut - varmasti ymmärrätte, että pitkän linjan kasvissyöjinä tätä on paljon omassa mielessään palotellut - että heti tämän yhteistyökumppanin nähdessäni ajattelin, että NYT mä tästä aiheesta kirjoitan. Tämä on sellainen juttu, joka olisi voinut syntyä ilman yhteistyötäkin ja silloinkin se olisi ollut sisällöltään samanlainen. Mutta nyt tämä sykäys oli se, joka sai mut kirjoittamaan tämän!
      -
      Mä EN usko, että mä tällä postauksellani lisään kenenkään maidonjuontia. (koska tämä kohderyhmä) Sen sijaan mä uskon, että mä tällä postauksellani saan ihmiset pohtimaan omia perusteitaan, herätän keskustelua ja ajatuksia laittamalla itseni arvostelun alaiseksi.

      • Salvia
        10.3.2019 at 13:50

        Mainostuksen ja blogivaikuttamisen on tutkittu vaikuttavan ihmisten kulutustuottumuksiin huomattavasti :) Esimerkiksi kasvimaitojen yms. tuotteiden kulutusta on lisännyt todella paljon aiheesta käyty keskustelu. Miksi juuri sun blogin lukijat olisivat tämän vaikutusalueen ulkopuolella? Ja täällähän kommentoikin ihan murto-osa niistä, jotka nämä kirjoitukset lukevat, ehkäpä juuri se kriittisin osa. Ei yksittäinen blogikirjoitus varmaan saakaan maitosuihkuja ottamaan, mutta yleisesti blogikirjoitukset vaikuttavat ihmisten asenteisiin. Sulla on todellakin mahdollisuus vaikuttaa! Ootko joskus yhteistyön jälkeen saanut tilastoja, paljonko jonkun tuotteen/palvelun käyttö on lisääntynyt sen jälkeen, kun olet kirjoittanut kyseisestä aiheesta?
        Yritykset laittavat nykyään yhä enemmän rahaa blogiyhteistöihin, ja eihän siinä olisi järkeä, jos mitään vaikutusta myyntiin ei olisi.

        Mä edelleen vähän ihmettelen tätä tulokulmaa, jos tarkoitus oli saada ihmiset kyseenalaistamaan ja pohtimaan, niin miksi postauksessa ei mainittu mitenkään maidon epäeettisyyttä tai ympäristövaikutuksia? Hiilijalanjälkeä verrattuna kasvijuomiin? Sitä, minkälaisia erilaisia vaihtoehtoja maidolle on? Mutta halusit sen sijaan antaa kuvan, että maidon korvaaminen on vaikeaa, ja vaatii erityistä perehtyneisyyttä, kun terveellisen ruokavalion rakentaminen vaatii oikeastaan aina perehtymistä. Pelkkien nuudelien vetäminen on epäterveellistä, mutta niin on pelkkien nakkienkin. Mä uskon, että nimenomaan tämä yhteistyökumppani saa monet varpailleen, niin paljon maitolobbausta Suomessa on tehty, ja väärää tietoa levitetty. Kaupalliset yhteistyöt joistakin epäeettisiksi tms. koetuista tuotteista ovat siksi vähän hankalia, että lukijalla ei ole tietoa, paljonko bloggaajalle on tekstistä maksettu, olisiko hän kirjoittanut täysin samalla tavalla ilman yhteistyötä, ja niin edelleen. Uskon kyllä, että et kirjoita rahan takia jotakin, mitä et oikeasti ajattelisi, mutta ei teksti ole kuitenkaan täysin itsenäinen, jos sen kirjoittamisesta on maksanut tekstistä hyötyvä taho. Yhteistyönä kirjoitetusta tekstistä saattaa esim. karsia niitä negatiivisempia ajatuksia, valita erityisen vetoavat kuvat, ja niin edelleen, ehkä alitajuisestikin.

        • krista
          10.3.2019 at 18:22

          Joo mä todellakin siis uskon blogiyhteistöiden voimaan! Ja kun tuote/palvelu osuu kohderyhmään, se on todella tuloksellista asiakkaalle! Näin mä ainakin sanon, kun perustelen, että miksi haluan jonkun blogiyhteistyön tehdä, heh :) Samanaikaisesti uskon yhtä vahvasti siihen, että ”mikä vaan ” ei mene läpi eikä saakaan mennä. Siksi valitsin tämän postauksen näkökulmaksi tämän enkä vaikka niitä smoothiereseptejä, niin kuin jo sanoinkin. Mun tuntuma oli, että tämä olisi aihe, joka herättäisi mielipiteitä ja hyvää keskustelua – ja niin se tekikin! Ja olen siis tosiaan tyytyväinen tähän :)

          Sulla on tosi paljon hyvä näkökulmia vegaaniuteen ja sen ympäristövaikutuksiin! Niistä saisi MONTA blogikirjoitusta, ei pelkästään yhtä. Tosiaan tuolla WWF:n lihansyöntiyhteistyöpostauksesta tästä (https://www.puutalobaby.fi/wwf-lihaopas/). Tämä oli tosiaan tällainen näkökulma, jonka itse halusin valita, koska itse olen tätä miettinyt. Ehkä asia ei tuntuisi niin merkittävältä, jos en olisi ollut tosiaan kasvissyöjä niin pitkään kuin jollain toisella kanssaäidillä on ikää :) Eli mun mielestä on ihan olennaista pohtia tätä, mitä tässä kirjoituksessa pohdin: että miksi edelleen olen maitotuotteiden syöjä. Nuo on ne mun syyt ja se oli tämän kirjoituksen näkökulma. Lihansyönnin/maidontuotannon ympäristövaikutukset olisi aihe erikseen, vaikka se olikin tässä taustalla annettuna (sehän olisi se syy jättää maito pois).

          • marjaraj
            10.3.2019 at 22:09

            Alan olla ihan tosi ihmeissäni, että miksi tähän yhteistyöhön on molempien osapuolten kannalta edes päädytty. Jos bloggaaja itse ei usko, että tämän postauksen takia kukaan alkaisi käyttää enempää maitotuotteita ja asiakkaana on kuitenkin taho, joka listaa heti toisena tavoitteenaan maitotuotteiden aseman vahvistamisen (=käytön lisäämisen), niin mitä ihmettä tällä hyvin positiiviseen sävyyn kirjoitetulla tekstillä sitten saavutetaan sellaista, joka asiakasta kiinnostaa, jos ei kyseisten tuotteiden kulutuksen lisääntymistä? Olen viimeinen ihminen heittelemään kiviä maitotuotteiden käytön takia, mutta kyseenalaistaisin tällaisen logiikan tai paremminkin sen reippaan puuttumisen minkä tahansa muunkin aiheen kohdalla.

          • krista
            10.3.2019 at 23:23

            Marjaraj, tästä jo kerroinkin yllä :) Mä ehdotin tätä näkökulmaa maitoaiheeseen, koska tämä on asia, jota olen kasvissyöjänä miettinyt ja oikeastaan tästä halunnut kirjoittaa jo aiemminkin – että miksi en ole ollut valmis luopumaan maidosta, vaikka luovuin jo iät-ajat-sitten lihasta. Järjestötahon mielestä tämä oli hyvä idea ja he toivottivat (kriittisenkin) keskustelun tervetulleeksi :) Ja ihan tarkoituksellisesti postauksen lopussa kutsuin avoimeen keskusteluun, kuten tuolta huomaa. Nykyisin moni taho pitää keskustelua tervetulleena (ja blogiyhteistyössä keskustelua, kriittistäkin, pidetään vahvuutena), mikä on mun mielestä tosi terve asenne! Mä itse asiassa aina arvostan tahoja, jotka toivottavat tervetulleeksi keskustelut eivätkä ”pelkää” tai rajoita niitä, pointsit minulta siitä.

          • marjaraj
            11.3.2019 at 11:41

            Olen lukenut postaukseen liittyvän keskustelun ja sen puoleen perillä, miksi sinä Krista olet tähän yhteistyöhön lähtenyt. Pahoittelut, että ilmaisin itseäni epäselvästi, koska suurin hämmästelyni ei itseasiassa enää liity sinuun vaan asiakkaaseesi. Jos jo sopimusvaiheessa on selvää, että postaus ei ole linjassa yhden heidän päätavoitteensa kanssa, haluaisin tosiaan ymmärtää, mitä he tavoittelevat tämän kaltaisilla yhteistöillä. Olit johonkin kommenttiin vastannut, että pyydät myös Maito ja terveys ry:n väkeä mukaan täällä käytävään keskusteluun, joten toivoin, että myös heiltä tulisi näkemys tähän ja myös siihen, miten heidän rahoittajansa keskusteluun suhtautuvat. On todella hienoa, että kriittiselle keskustelulle annetaan tilaa. Tähän keskusteluun tulisi kuitenkin paljon lisää syvyyttä ja myös arvokas näkökulma, jos kritisoitu taho liittyisi mukaan.

  • Unna
    10.3.2019 at 11:05

    Kysymys:
    Mikä taho on tuon maito ja terveys sivuston takana ? Ja mikä heidän tavoitteensa on ? Tulee siis mieleen juurikin ne Valion mainokset koulun ruokalassa ala-asteella. ( Oli niitä harvinaisia tahoja jotka sai oikeesti mainostaa tuotteitaan peruskoulun seinillä. Toivottavasti tästä on jo luovuttu. )
    Olen aikaisemminkin käynyt tuota sivustoa ja sen infoa ihmettelemässä ja nyt tulikin oiva tilaisuus kysyä kun oot varmasti perehtynyt asiaan 🙂 .

    • krista
      10.3.2019 at 11:40

      Joo siis Maito ja Terveys ry on pitkän linjan kansanterveysjärjestö (perustettu 1958), jonka tehtävä on kerätä maidosta tehtyä tutkimustietoa, välittää sitä ja toimia asiantuntijana maitoasioissa. Se on tuotemerkkien kohdalta puolueeton. Järjestön varsinaisista jäsenistä löytyy mm. Evira, Martta-Liitto, Pellervo-seura, Suomen Luustoliitto ja Suomen Urheiluliitto. Lisäksi kannatusjäseniä viisi maitoalan toimijaa, joista ainakin kolme oli osuuskuntia.

      • Unna
        10.3.2019 at 12:15

        Kiinnostavaa! Ja keitä ovat nuo kannatusjäsenet ja maitoalan toimijat? Ilmeisesti osa rahoituksesta tulee kannstusjäsenten kautta.

        • krista
          10.3.2019 at 12:22

          Tässä koko listat (mun itse tiivistämä oli tuo ”maitoalan toimija” -termi, kun en parempaakaan keksinyt). Eli:

          Varsinaiset jäsenet:
          Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
          Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
          Finlands svenska Marthaförbund rf
          Gerontologinen ravitsemus Gery ry
          Jalostusmeijerien Liitto ry
          Kunnallinen ympäristö- ja terveydenhoitoyhdistys ry
          Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry
          Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
          Maitohygienialiitto ry
          Marttaliitto ry
          Luonnonvarakeskus (Luke)
          Pellervo-Seura ry
          Raittiuden Ystävät ry
          Suomen Voimisteluliitto ry
          Suomen 4H-liitto r.y.
          Suomen Luustoliitto ry
          Suomen Urheiluliitto ry
          Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.

          Kannattajajäsenet:
          Meijerialan Ammattilaiset MVL ry
          Osuuskunta Maitokolmio
          Osuuskunta Maitomaa
          Osuuskunta SataMaito
          Ålands Centralandelslag ÅCA

      • Unna
        10.3.2019 at 12:26

        Varat toimintaan tulevat ohjelma-/hankerahoituksesta ja kannatusjäseniltä. Eli toisin sanoen : jos sivuston ja järjestön yksinä päärahoittajina on maitoalan toimijat niin on hiukan vaikea uskoa tuon ravitsemus tiedon puolueettomuuteen. Sivuston tarkoituksenahan on lisätä maidon kulutusta eli myyntiä eli rahan tuloa noille maitoalan toimijoille.

  • Sofia
    10.3.2019 at 17:44

    Vähän ihmetyttää se, että jos tämän postauksen oli tarkoitus olla ”keskustelunavaus”, eikä mainos, niin miksi ei tasapuolisesti kerrottu maidon hyvistä ja huonoista vaikutuksista? Maidontuotannon vastustajien olisi ehkä helpompi suhtautua tähän, jos olisi ollut edes puoliksi niin pitkästi kerrottuna maidontuotannon haitasta ilmastolle ja eläinten kaltoinkohtelusta, kuin sen positiivista puolista, ja se jälkeen perusteltu miksi valitsee eettisesti miten valitsee.

    Tietysti bloggaajien, eikä kenenkään, ei tarvitse kokoajan kaikessa tehdä eettisiä valintoja, mutta jos tekee postauksen aiheesta, jota yleisesti pidetään epäeettisenä, yhteistyöpostauksena firman kanssa, on ymmärrettävää, että yleisö kaipaisi vähän monipuolisempaa pohdintaa. Tai niinkun, jokaisella meillä on paheita, eikä siitä pitäisi syyllistää, se on inhimillistä. Mutta jos alkaa edistämään näiden ”paheiden” kaupallisia intressejä, tietysti se ihmetyttää miksi. Ja jos on todella toive siitä, että ihmiset käyttäisi vähemmän maitotuotteita, niin se ei tule itse postauksessa esille. Eikö maitoteollisuus ole saanut jo tarpeeksi pitkään suomessa mainostaa (epääettisesti, koulut krhm), miksi tuoda sitä vielä blogeihin?

    Kaupallista yhteistyötä, jossa asiaa käsitellään vain positiivisen kautta, ilman eettistä pohdintaa, on vaikeaa ottaa muuna kuin mainoksena. Sulla on mahtava blogi ja tykkään sun jutuista muuten, elänoikeisasiat saa mut triggeröitymään, pahoittelut, ei oo tarkoitus olla ilkeä vaan antaa kritiikkiä ihmetellen :) Mun mielestä on ihan oikeutettua, että systemaattinen eläinten hyväksikäyttö ja kaltoinkohtelu, sekä maitoteollisuuden ylimainostutus ja faktojen vääristely herättää vahoja tunteita.

    • krista
      10.3.2019 at 18:16

      Mainos se oli totta kai siinä mielessä, että se oli blogiyhteistyö – mutta sitten keskustelunavaus oli se mun valinta, minkä mä halusin tässä tehdä ja oon tosi iloinen, että se näkökulma oli järjestöllekin ok! Niin kuin sanoinkin tuolla, olisin voinut kirjoittaa vaikka parhaimmat smoothie-reseptini – mutta mun mielestä tämä valinta oli mielenkiintoisempi näkökulma! Ja niin kuin tämänkin sanoin (sori, kun toistan itseäni), tämä on sellainen asia, jota itse kasvissyöjänä on vuosikausia miettinyt: että kun olen luopunut lihasta (ja en sitä kaipaa), miksi en ole kuitenkaan luopunut maidosta.

      Mun mielestä on myös ok, että tämä aihe herättää vahvoja tuntemuksia! Ja mä olen iloinen tästä keskustelusta, juuri tätä ajattelinkin tulevan (toki pelkäsin pahempaa, mutta sitten taas tiesin, että kyllä tää pysyy näin hyvänä) ja tosiaan myös järjestö oli tästä tietoinen, kun heitä ”varoitin” :) Eli tää on just hyvä! Mä en ole vegaani vaan ”vain” kasvissyöjä ja tässä tosiaan mun perusteet, että miksi näin. Vegaani olisi kirjoittanut erilaisen jutun (hänelle nuo perusteeni eivät olisi ”päteviä”) ja lihansyöjä taas erilaisen.

      Otin tosiaan ”annettuna”, että maitotalouden ympäristövaikutukset on tiedossa. Lihansyönnistä olen kirjoittanut aikaisemmin (se oli yhteistyö WWF:n kanssa) täällä: https://www.puutalobaby.fi/wwf-lihaopas/ ja muutenkin lihan ja maidon ympäristövaikutuksista on puhuttu viime aikona paljon – ja se on hyvä. Tämä postaus oli tosiaan mun pohdinta siitä, miksi en ole silti pystynyt alkamaan vegaaniksi, vaikka kasvissyöjä pitkään olen ollutkin.

  • Alina
    10.3.2019 at 19:53

    Oon uusi lukija, tulin kurkkimaan kuinka paljon Maito ja terveys ry on saanut rahoilleen vastinetta. Oisin kyllä toivonut vähän kattavampaa tekstiä, varsinkin kun näkökulmasi näyttää olevan ”asun Espanjassa ja tiedostan eläintuotannon epäkohdat, mutta en välitä”. Espanjassa maidon tuotannon huonous pääsee hyvin esille jo siinä, miten paljon ennaltaehkäiseviä antibiootteja eläimille syötetään, puhumattakaan eläinten kohtelusta ylipäätään. En kuittaisi niitä epäkohtia vain sanomalla maidon olevan terveellistä ja hyvän makuista. Espanjan auringon alla ei luulisi osteoporoosinkaan olevan kovin suuri pelko, varsinkin jos kalsiumpitoisia kasviksia käyttää monipuolisesti. Kokonaisuudessaan hyvin lyhytnäköinen teksti.

    • krista
      10.3.2019 at 19:59

      Tervetuloa tontille, uusi lukija, pysy ihmeessä jatkossakin täällä ja tutustu lisää blogiin ja meininkiin tällä tontilla :)

      Kyllä, eläinten kohtelu täällä Espanjassa todella järkyttää, siitä olen kirjoittanut pariin kertaan ja siitä mm. täällä: https://www.puutalobaby.fi/kasvatus-espanjassa-ja-suomessa-erot/ ja täällä: https://www.puutalobaby.fi/suomessa-parempaa-kuin-espanjassa/ . Meillä on vakituinen koti Suomessa ja olemme suomalaisia, mutta vietämme nyt kolmatta talvikautta talvehtimalla täällä Fuengirolan ”etä-Suomessa” :) Yhteensä pian kaksi vuotta täällä on tosiaan näyttänyt, miten moni asia Suomessa on paremmin – toki on monia asioita, jotka Espanjassa on paremmin – ja eläinten kohtelu (ja maito, heh) on yksi niistä jutuista, joissa Suomi on mun mielestä valovuoden edellä Espanjaa.

      Sun tulkinta ”en välitä” on muuten… …no, väärä :) Mutta ymmärrän hyvin, että uutena lukijana ei voi mitenkään tietää kaikkea, mitä olen blogissa aiemmin kirjoittanut ja siinä mielessä tulkinnat on aina tulkitsijasta riippuvaisia. Mutta tiivistäen, oon tosiaan ollut (niin kuin tässä toistelen itseäni teille uusille) kasvissyöjä saman verran vuosia kuin täysi-ikäisillä on elämää takana. Ja blogissa muutenkin kirjoitan silloin tällöin eettisistä tai yhteiskunnallisista asioista, vaikka tämä perheblogi onkin. Ja täällä on mahtavaa keskustelua ja mun lukijat on tiedostavia ja valveutuneita!

      Maitotuotteita täältä Espanjasta muuten nykyisin saa aika hyvin ja esimerkiksi turkkilaiset ja kreikkalaiset jugurtitkin maistuvat mun suuhun. Mutta monessa tuotteessa suomalaisten tuotteiden makuja on ikävä ja ne vaan tuntuvat itsestä paremmalta. Ihana päästä Suomessa esimerkiksi ”partasuujugurttia” syömään ensi kuussa. Kun nyt palaamme Suomeen muutaman viikon päästä, olemme siellä ainakin loppuvuoden 2019 esikoisen kouluunlähdön takia :)

  • Unna
    10.3.2019 at 21:00

    Hei!

    Mitenhän olisi, ottaisitkohan haasteen vastaan ja kokeilisit vaikka viikkoa ilman maitotuotteita ? (Eikö nää kaikki haasteet oo se blogimaailman ”juttu”.)
    Sanot postauksessasi että maailma ei muuttu vegaaniseksi niks naks, totta, mutta tärkeintä taitaa olla jonkinlainen halu muuttua ja toimia yhdessä ja yksilönä ympäristön hyväksi.
    Ehkä sä voisit ottaa tän ihan sellaisena seikkailuna ja kyseenalaistaa omia ruokatottumuksia. Ja mahtavaahan olisi että saisit koko perheen tähän mukaan! Uskon, että viikon kokeilussa ei kenenkään ravitsemus kärsi,varsinkin jos syö monipulisesti muuten ja lisää vaikka kaurajuomia ruokavalioon. Ehkä saisit massia ja yhteistyökumppanin jostain kaurajuomabrändistä. Uskon että joku tällanen postaus olisi sun lukijakunnasta kiinnostava ja myös jotenkin ehkä asioita eteenpäinvievä. Tää siis varmaan edellyttää että tää maito ja terveys ei oo mikään pitkäaikainen yhteistyökumppani..

    • krista
      10.3.2019 at 23:31

      No todellakin! Ja hei mä korotan viikon vaikka kuukaudeksi :) Mähän olen siis esikoista imettäessä ollut noin kuukauden maidottomana, mutta koin sen silloin hyvin vaikeaksi ja oli i-h-a-n-a-a palata maidolliseksi. Tällä hetkellä kokeilukuukautta on estänyt se, että tuo puoliso vastaa meidän perheen ruokapuolesta ja niin kuin kirjoitin, hän on pyytänyt, että en luopuisi maidosta. Hän kokee sen vaikeaksi. Joten haaste olisi pikemminkin hänen :) Mähän vaan syön :D Mutta jos saisin puolison tähän innostumaan, mulla ei olisi mitään kokeilua vastaan! En usko, että se jäisi lopulliseksi ruokavaliomuutokseksi eli en usko, että pystyisin luopumaan maitotuotteista kokonaan, mutta kokeilu sinänsä olisi tosi mielenkiintoista jo sinänsä!

      • Vilja
        11.3.2019 at 06:42

        Ehkä kivempi kokeilla Suomessa, täällä nimittäin on nykyisin niin mahtava valikoima kasvipohjaisia tuotteita. Jogirtteja, juomia, kermoja, jäätelöitä ym. löytyy niin paljon, että jos yhden maku ei miellytä niin sitten vain kokeilemaan seuraavaa. :)

        Mie itse siis luulin ennen, että en pärjää ilman maitoa, mutta kappas vain, hyvin pärjään! Jännä ”sivuvaikutus” on ollut se, että vegaanijäätelöön ja kasvimaitoon tottumisen jälkeen lehmäperäiset vastaavat eivät enää maistu hyvältä.

        • krista
          11.3.2019 at 10:35

          Joo todellakin, en lähtisi tuollaiseen kokeiluun täällä Espanjassa! Täällähän on lakto-ovo-kasvissyöntikin vielä aika ”uutta”, tosin kehitystä on tapahtunut. Muutamia vuosia sitten suurimmassa osassa ravintoloita oli aivan mahdotonta olla kasvissyöjä (edes juustoa/maitoa syövä) ja henkilökunnan asenne oli ”ei ole kasvisruokaa eikä pystytä tekemään”. Nyt löydän useimmiten jo ruokaa itselleni, toki perinteisiin espanjalaisiin ravintoloihin ei ole menemistä, kun grillatut kasviksetkin on paistettu kalan kanssa samalla pedillä ja ne haisee ja maistuu niin paljon kalalata, että… No, enpä kerrokaan :D Mutta siis: kehitystä on kuitenkin täälläkin tapahtunut, mutta Suomen tasosta ollaan vielä kaaaaaaukana.

      • Unna
        11.3.2019 at 21:40

        Kiva! Odotan todellakin tän haasteen toteutumista. Ja komppaan Viljaa, lehmäperäiset tuotteet ei enää mullekkaan maistu kun kaurajogurtin makuun on kerran päästy! Juustojen kanssa itse kipuilen ja satunnaisesti syön juhlajuustoja. Jos joku tietää tähän juuston kaipuuseen kasviperäistä vastinetta niin otan vinkkejä vastaan!

        Mutta joo, kannattaa siis ihan avoimin mielin lähteä kokeilemaan. Itsekkin luulin että joudun vaan luopumaan mutta oon kyllä saanut aika mahtavan makujen skaalan tilalle! Puhumattakaan siitä mitä rahkojen yms. pois jättäminen on tehnyt keholle.

        Puolisolle ja kaikille muille mahtava reseptisivusto ja siitä kasviperäisestä ruuasta tulevasta Kalsiuminsaannista (noihin siis voi lisätä niitä kauramaitoja yms. jos haluaa päästä helpommalla):
        https://chocochili.net/2015/06/vegaanin-ravitsemus-osa-1-kalsium/

  • KangasH
    11.3.2019 at 14:48

    Moi Krista,

    pitkän pohdinnan jälkeen liityn mukaan keskusteluun. Olen lukenut blogiasi lähes alkuajoista lähtien, koko blogin kertaalleen läpi ja viimeiset pari vuotta blogisi on ollut ainoa, jonka jokaisen postauksen luen. Kiitos siis sinulle ensin laadukkaasta ja mielenkiintoisesta sisällöstä! Seuraan blogiasi pitkälti siksi, että olet onnistunut mielestäni tuomaan blogimaailmaan normaaliutta, inhimillisyyttä ja epätäydellisyyttä. Pohdit paljon erilaisia arjen eettisiä valintoja ääneen ja avoimesti. Lukijana nämä kaikki ominaisuudet ovat minulle ehdottomasti suuri plussa!

    En koskaan ole kommentoinut blogiisi, olen niitä hiljaisia. Nyt haluan tuoda mukaan oman näkökulmani ensimmäistä kertaa, sillä aihe on niin tärkeä. Taustaksi: olen viimeisen neljän vuoden aikana siirtynyt pienin askelin lihapainotteisesta sekasyöjästä lähes vegaaniin ruokavalioon. Lehmänmaitotuotteita en enää pariin vuoteen ole käyttänyt. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen yksilön arjessaan tekemä eettisempi valinta on eteenpäin ja syyllistämällä tuskin saamme laajaa muutosta aikaiseksi. Täydellisyydentavoittelulla ja muita ”alaspäin” katsomalla emme varmastikaan saavuta mitään. Tarkoitukseni ei siis missään nimessä ole hyökätä tai uhata, vain tuoda esiin omaa ajatteluani ja pohdintaani.

    Postauksesi sai minut harkitsemaan ensimmäistä kertaa sitä, haluanko jatkossa olla kävijä sivullasi. Pohdin pitkään sitä, miten voin kertoa sinulle, että näkökulmastani tämän yhteistyön tekemistä on vaikea ymmärtää. Minkä tahansa muun blogin kohdalla jo yhteistyötahon näkeminen olisi saanut minut vain lopettamaan vierailut blogissa. Koska kuitenkin tiedän sinun pohtivan paljon arjessasi esim. eettisyyttä, kestävää kuluttamista ja pienten valintojen merkitystä, en halua tehdä sitä. Minulle on kuitenkin vaikeaa ajatella sitä, että pysymällä lukijanasi (ja ilman tätä kommentointia) hyväksyn maidontuotannon etua ajavan järjestön lobbaustyön vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Siis välillisesti (edes yhtenä lukijapisarana) edistän lehmänmaidontuotantoa.

    Luin postauksen läpi kahdesti ja myös kaikki kommentit. Ymmärrän tausta-ajatuksesi, tavoitteesi keskustelunavauksessa ja en mitenkään tuomitse arjen valintojasi. Jokainen tekee arjessaan parhaansa, valitsee tietoisesti ja tiedostamattomasti tuhansia kertoja päivässä paremmin ja huonommin. Tämä yhteistyötaho on vain minulle käsittämätön valinta. On myös vaikeaa ”hyväksyä” postaus, jossa ei tuoda mitenkään esiin maidontuotannon ongelmallisuutta ja jonka teksti ja kuvituskuvat ylistävät maidonjuomista. Tämä siis vaikka olen lukenut aiemmat kirjoituksesi ja bloggaajaminäsi on minulle ”tuttu”. Ymmärrän, että nämä kuvat ovat arkenne kuvia ja teksti on aitoa pohdintaasi. Tämän yhteistyöpostauksen kuvina ja tekstinä ne kuitenkin markkinoivat tätä yhdistystä ja siten yhteistyökumppanin tavoitteiden mukaisesti pyrkivät edistämään lehmänmaidonkulutusta.

    Saman tekstin kirjoittaminen ilman yhteistyötahoa olisi mielestäni ollut outoa, mutta pelkästään sen yksipuolisuuden (vain positiivisten näkökulmien) vuoksi. Olen tottunut lukijana siihen, että tuot esiin aiheeseen kuin aiheeseen monia puolia. Teidän arkenne ja valintojenne pohdintana (ilman yhteistyömerkintää) tämä postaus olisi ollut erittäin tervetullut, vaikka itse olenkin valinnut toisin.

    Halusin siis ehkä tällä kommentilla vain kertoa, että minä lukijana toivoisin, että en näe blogissasi vastaavia yhteistyötahoja jatkossa. Edelleen korostan, että en sano tätä mitenkään uhkauksena tai hyökkäävästi, enemmänkin omasta näkökulmastani todeten. Jokaisen vastaavan yhteistyöpostauksen kohdalla (siis muissakin, minulle vähemmän tärkeissä blogeissa – niissä jaloilla äänestäminen vain on ollut helpompaa) pohdin sitä, haluanko enää jatkossa tukea yhteistyötä tekeviä tahoja. Toivon aidosti todella, että jatkossa minun ei tarvitse sitä blogissasi tehdä, vaan saan tukea työtäsi myös jatkossa seuraamalla sinua somessa ja palaamalla blogiisi aina uudelleen. Teet nimittäin mielestäni mahtavaa työtä ja yleensä myös yhteistyötahosi ovat nappivalintoja!

    • krista
      11.3.2019 at 17:09

      Kiitos viestistäsi, ihanasta palautteesta ja siitä, kun olet ollut mukana näin pitkään – ja kiva kun ”korkkasit” kommentointisi ja kommentoi ihmeessä jatkossakin! Tai yhtä tervetullut olet tietysti hiljaisenakin :)

      Me ihmiset olemme erilaisia ajatusmaailmoiltamme ja arvoiltamme; ja vaikka kuinka tuntuu, että ”synkkaa”, niin joskus voi live-elämän ystävyyssuhteissakin käydä niin, että jossain yllättävästikin esiin tulevassa asiassa ollaankin niin eri linjoilla, että melkein tuottaa tuskaa – että miten se VOI ajatella noin :D Ja suututtaa, kun olisi halunnut, että oma ystävä olisi enemmän just samanlainen ajatuksiltaan kuin mitä itse on. Puhun siis tässä nyt ihan live-elämässäkin joskus eteen tulevista jutuista, joita varmaan elämässään kokee jokainen. Mutta jos ystävyys on vakaalla pohjalla, niistä päästään yli. Joskus taas ei pääse yli ja tiet eroavat. Mutta mä siis ehdottomasti toivon, että meidän ”virtuaalitunteminen” on sillä pohjalla, että erilaisista linjoista ja ajatuksista päästään yli ja meidän yhteinen matka jatkuu :)

  • Anna
    11.3.2019 at 16:49

    Haluaisin esitää sinulle muutaman kysymyksen kyllä tai ei -kysymyksinä. Koen, että olet vastannut useaan kommenttiin välttelelemällä itse kysymystä ja vastauksista on saanut irti lähinnä kotikokkiisi, pitkäaikaiseen lihattomuuteesi ja “ihan vaan viattomasti haluan kertoa omasta maidonkäytöstäni tässä kivassa yhteistyössä” liittyvää pohdintaa, jolla ei siis useissa tapauksissa ole mielestäni vastattu tai edes otettu kantaa itse kysymykseen. Nämä kysymykset eivät siis ole tarkoitettu siten, että niihin vastaisi “en halua puuttua (yksittäisten) ihmisten kulutustottumuksiin”, vaan siitä näkökulmasta mitä vaikutuksia ihmisten valinnoilla laajemmin tarkasteltuna on. Toivon, että voisit kysymyksiini vastata, ja nimenomaan vain kyllä tai ei sen mukaisesti kumpaa mieltä olet enemmän. Eli siis, muutama kysymys maidosta.
    1. Onko maidontuotanto mielestäsi eettistä?
    2. Toivoisitko, että ihmiset käyttäisivät enemmän maitotuotteita?
    3. Toivoisitko, että ihmiset siirtyisivat mielummin kasvipohjaisiin tuotteisiin sen sijaan, että kuluttaisivat edelleen runsaasti maitotuotteita?
    4. Onko lisääntynyt maitotuotteiden korvaaminen kasvipohjaisilla tuotteilla mielestäsi huono asia?
    5. Uskotko, että mainostamasi järjestön taustalla maidon kulutuksen edistämiseksi vaikuttavat vain kansanterveydelliset syyt?

    Koska tekstisi oli täysin kritiikitöntä maidon ylistämistä erityisesti sen ravitsemuksellisuuteen ja terveysvaikutuksiin liittyen, voisin kysyä lisäksi: tiesitkö, että raudanpuute on naisilla todella yleistä ja maito estää raudan imeytymistä? Tämä huomiona tähän naistenpäivän teemaan, jonka mainostaja oli näihin mainoksiinsa halunnut ilmeisesti vetää?

    Sen sain kommenteista selville, että ekologisena vaihtoehtona et maitotuotteita ainakaan pidä?

    • krista
      11.3.2019 at 16:59

      Olen pahoillani, mutta en aio vastata kyllä/ei -linjalla kysymyksiin, joihin ei mielestäni ole yksiselitteisiä vastauksia. Mutta vastaan toki silti niin, miten ajattelen.
      1. Maidontuotannossa on eettisiä ongelmia ja ympäristöön liittyviä ongelmia niin kuin lihansyönnissäkin. Mun kirjoituksen näkökulmahan oli just tämä; kun kerran lihaa en syö, mutta miksi silti en ole jättänyt maitotuotteita pois.
      2. Se on ihmisten oma asia, minulla ei ole tähän omaa toivetta mihinkään suuntaan. Toivon, että ihmiset ajattelisivat eettisiä ja ympäristöasioita ja tekisivät arkisia pieniä päätöksiä näiden asioiden suuntaan niiltä osin, kun kokevat pystyvänsä niitä asioita elämässään muuttamaan paremmaksi.
      3. Edelleen: minulla ei ole tähän henkilökohtaista toivetta. Pidän kasvipohjaisia tuotteita hyvinä.
      4. Ei ole. On ehdottomasti hyvä, että kasvissyöjille ja vegaaneille kehitetään vaihtoehtoja! Olin muuten juuri äsken lounaalla ravintolassa, jossa ainoa kasvissyöjälle tarjottu vaihtoehto oli iso lautasellinen raakaa tomaattia öljyssä. Todella paljon harmitti ja nälkä jäi; ja pitäisi jaksaa nyt monta tuntia seuraavaan ruokaan asti. Mulla on tosi pitkäaikaiset siitä, millaista on, kun omaan ruokavalioon sopivia tuotteita ei ole tarjolla. Siksi vaihtoehdot esimerkiksi vegaaneille tai vaikkapa keliaakikoille on aina erittäin hyvä juttu!
      5. Varmasti sekä terveyteen että omaan alaan (etujärjestötyyppisesti) liittyvät vaikuttimet.

      Ja kysymykseen raudanpuutteesta. Tiesin, että raudanpuute on yleinen ja tiesin, että rautatablettia ei kannata syödä maidon kanssa. Sekä rautaa että kalsiumia tarvitaan terveeseen elimistöön. Kasvissyöjillä on käsittääkseni alhaisemmat rauta-arvot ja raudan imeytymistä ehkäisevät tietääkseni myös monet kasveissa esiintyvät yhdisteet, valitettavasti. Joten siinäkin mielessä kasvissyöjän (kuten minä) on tärkeä pitää huolta myös tästä puolesta.

      Loppuun vielä lisättäköön, että vähän niin kuin kuulustelussa olisi :)

      • Anna
        11.3.2019 at 18:49

        Kiitos vastauksistasi. Kuten jo sanoinkin, toivoin vastauksia koskien maidontuotantoa eikä esimerkiksi kasvissyönnistä tai vegaaniudesta, siksi yritin asettaa kysymykset mahdollisimman simppeleiksi ja toivoin yksinkertaisia vastauksia nimenomaan maidon käyttöön liittyen. Siksi ne varmasti olivatkin kuin kuulusteluissa olisi, pahoitteluni siis siitä.

        Koko kommentointini taustalla on se, että tämä mainos on itselleni vain todella vaikea ymmärtää. Kuten aiemmissakin kommenteissa on esitetty, en minäkään lähtisi tuomitsemaan tai puuttumaan yksittäisen ihmisen maitotuotteiden käyttöön. Myös sinä ja perheesi teette omat valintanne siitä omilla perusteillanne. Siinä vaiheessa kun henkilö käyttää vaikuttajan roolissaan ”valtaansa” näin 2019 eettisesti ja ekologisesti hyvin kyseenalaisten tuotteiden markkinoimiseksi, haluaisin vähintäänkin ”kuulustella”, että miksi ihmeessä. Toivon myös, että ainakin osa, joka mainoksesi lukee, lukisi myös kommenttiboksin, jossa meillä taviksilla, ”ei-vaikuttajilla”, on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että tuodaan esiin myös maidon kulutuksen vastaisia seikkoja.

        Minulla olisi useampikin seikka, jotka haluaisin vielä myöhemmin tuoda esiin tässä keskustelussa.
        Nyt toistaiseksi aikani riittää yhden poimimiseen, mihin kiinnitin vastauksissasi huomiota. Eli kuulustelun kohta 4. Oman näkemykseni mukaan kasvipohjaiset maitotuotteiden korvaajat eivät missään nimessä ole vain vegaaneille tai kasvissyöjille vaan aivan kaikille ihmisille. Käsittääkseni niiden käyttö onkin syystä tai toisesta yleistynyt hyvin paljon myös ihan sekasyöjillä. Eli ei siis niin, että maidottomia tuotteita kehitettäisiin vain vegaaneille, vaan kaikille ihmisille. (koska se maito ei nyt vaan lähtökohtaisesti ole ihmisille tarkoitettu, mutta se onkin jo toinen tarina)

  • Ida
    11.3.2019 at 18:08

    Miusta postauksesi oli kiva ja informatiivinen. Laittoi ajattelemaan myös omia tapoja käyttää maitoa ruokavaliossa. Joskus olen kyläillessä saanut kokeilla kauramaitoa kahvissa ja ihan pelkältäänkin, mutta siitä jää miun suuhun jotenkin ”natiseva” suuntuntuma. :) Tätä blogia on aina niin kiva lukea, vaikka joskus mietinkin, että mitä tälläinen melkein kolmekymppinen yksineläjä tekee ”lapsiblogia” lukemassa, :D

    • krista
      11.3.2019 at 19:34

      Kiitos! <3 Ja ihana, kun olet mukana! <3 On täällä paljon muitakin lapsettomia, meidän blogilukijoiden tapaamisissakin on useamman kerran ollut lapsettomia mukana - ja kaikenikäisiä :) Mun mielestä on vaan kiva tutustua erilaisiin ja erilaisissa elämänvaiheissa olevin ihmisiin, se tuo keskusteluihinkin sellaista rikkautta! Esimerkiksi työpaikoilla mä oon aina tykännyt, jos on mahdollisimman paljon eri-ikäisiä ja muutenkin erilaisia ihmisiä työyhteisössä, se on usein hyvä juttu :)

  • Mari
    12.3.2019 at 12:34

    Herättää sellaisia ajatuksia, että en enää halua seurata blogiasi. Järkyttävää, että sinäkin ryhdyit maidon sponssaajaksi, sinä joka olit yksi niistä, joka sai minut kiinnostumaan kasvissyönnistä. Kannattaa ottaa selvää siitä, mistä ja MITEN maito tulee. Sekä mitä se tekee ihmisille. Maito on vasikoiden ruokaa, ei ihmisten. Mua ihan itkettää tämä koko postaus, järkyttävää. Kaikkea hyvää teidän perheelle ja kokeilkaa kaura- tai mantelimaitoa please!!

    • krista
      12.3.2019 at 12:57

      Tosi harmillista tietysti, että tällaisia ajatuksia herättää! Maitotilalla vierailu muuten olisikin tosi kiinnostavaa ja se varmasti herättäisi paljon ajatuksia!

      Mutta siis jos poimin kivan jutun, niin hienoa, että blogi on osaltaan saanut sut kiinnostumaan kasvissyönnistä! Mulla kans tosiaan sitä pitkä matka takana (juuri huumavan kasvisruoan tuoksu tulee tuolta keittiöstä) ja lihaa en enää yhtään ikävöi. Oon iloinen, että oon sen valinnan aikoinaan tehnyt! Maitotuotteita tosiaan edelleen käytän, ja kaura- ja mantelimaidot on tosiaan testattu kyllä, mutta maidosta eivät ole saaneet vielä luopumaan.

      Jos ei enää ”nähdä” niin kaikkea hyvää myös teidän perheelle <3 <3 <3 <3 Ja toivottavasti vielä joskus tavataan!

  • Noora
    12.3.2019 at 13:50

    En ole ikinä silleen juonut maitoa, lapsena vihasin sen makua ja onneksi sain juoda vettä. Oikeastaan kammoksuin kaikkia muita maitotuotteita paitsi juustoa ja joitain kermakastikkeessa (edes perunamuusin en suostunut koskemaan maidon takia) Juustoa meni kyllä melkoiset määrät lapsesta teiniksi asti. Sittemmin ruokavaliosta jäi liha, kala ja kana pois ympäristö- ja eettisistä syistä. Raskautumisen myötä luonnollisesti imetys tuli asiaksi josta piti ottaa selvää, en ollut ennen edes ajatellut koko asiaa mitenkään. Mitä enemmän otin imetyksestä selvää, sitä enemmän oma toiminta (juuston ja kerman käyttö) alkoi tuntua jotenkin oudolta ja ristiriitaiselta. Jossain vaiheessa tein lopullisen päätöksen että nyt riittää, ei tässä ole mitään järkeä, saan kaikki tarvittavat ravintoaineet muualta, en tarvitse toisen nisäkkään maidosta valmistettuja ruokia. Nykyään iho kiittää tuota päätöstä, ja nivelkipujen määrä on vähentynyt. Musta on kurjaa että suomessa maitopropaganda on niin agressiivista, kaikkialla on oletus että jokaisen (ei allergisen) ruokavalioon automaattisesti kuuluu maito, jos ei niin olet joku kummajainen jolla vähintään on heikot luut…

  • Mopsi
    12.3.2019 at 15:38

    Mä olin kanssa tosi pettynyt tähän postaukseen, ja tapaan jolla käsittelit omaa vaikutustasi bloggaajana, kuin vastuutasi vähätellen. Luulen että monilla tökki tässä nimenomaan tää yhteistyökuvio, ei niinkään sun pohdinta. Mua ei kiinnosta tuomita kenenkään yksilön valintoja mutta olen harmistunut ja pettynyt että päätit juurikin vaikuttajana lähteä tähän yhteistyöhön. Jotenkin olisin luullut, että se ei vastaisi sun omiakaan arvoja, että vaikka käytät maitotuotteita, et haluaisi niiden käyttöä mainostaa ja sitä kautta lisätä eettisten ja ekologisten ongelmien takia.

    Kukaanhan ei ole täydellinen. Esim itse (jos pitäisin suosittua blogia) en varmasti mainostaisi lentämistä, autoilua, nahkatuotteita, palmuöljyä tms vaikka kaikki vähintään satunnaisesti kuuluu mun arkeen. Eikä ole kyse siitä että näitä valintoja pitäisi peitelläkään, eli musta olisi OK kertoa miksi olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun ongelmat tiedostaen. Mutta ero on siinä jos ottaa yhteistyökumppaniksi tällaisen tahon – ja sitten vielä toteaa, että eihän tän postauksen tarkoitus nyt kenenkään kulutustottumuksiin ole vaikuttaa. Tää on musta jo vähän sun lukijoiden aliarvointia, vaikka itse olet selittänyt, että pikemminkin näet asian toisinpäin (että olemme niin kriittisiä, että et siksi lukijoihin voi vaikuttaa).

    Sikäli on mun mielestä mielenkiintoista, että miten monenlaiset asiat vaikuttaa ihmisten ruokailutottumuksiin, usein juurikin sosiaaliset verkostot, kuten tässä vaikka puolison muutoshaluttomuus. Tämä on tosi kiinnostavaa ja tärkeää pohdintaa. Monethan juurikin syö vaikka isoäidin tekemiä eläinperäisiä juttuja kunnioituksesta, vaikka muuten olisivat vegaaneja. Ruoalla on niin paljon merkityksiä ja niitä on kiinnostava pohtia ilman tuomitsemista. Mutta tää yhteistyökuvio vaan tuntui turhalta ja aika falskilta.

    • Kuunari
      12.3.2019 at 16:02

      Samaa mieltä tästä. On niin monia, jotka lukevat postauksen, mutta ei kommentteja, että kritiikki olisi kuulunut itse postaukseen myös. Omakin kaverini avasi keskustelun postauksen pohjalta tyyliin: ”huh, onneksi en oo ainoa, jonka mielestä maitoa ei pitäis jättää pois”. Tämä postaus on julkinen ja jää kummittelemaan nettiin ja hakutuloksiin. Se tulee näkymään omaa maidonjuontiaan perusteleville, ihan uusille ja mahdollisesti vähemmän kriittisesti ajatteleville lukijoille, joten on vaikea vedota lukijakunnan fiksuuteen, että mainoksen vaikutus ei tartu. Ja jos vetoaakin, mikä silloin on koko yhteistyön pointti?

      Uskon että aliarvioit itsesi vaikuttajana, Krista! Ja se on ihan ok, se onkin varmasti pöllämystyttävää huomata ja hyväksyä, että omilla sanomisilla ja teoilla on laajempi vaikutus kuin mihin on tottunut. Ehkä se oivallus onkin tämän yhteistyön suurin anti? Olet fiksu ja suosittu ammattikirjoittaja, mukana tulee väkisin myös vastuu, halusi tai ei! :)

      Seuraavia postauksia innolla jään odottelemaan.

    • Saida
      12.3.2019 at 16:51

      Täällä täysin samat fiilikset kun Mopsilla. Hyvin puit ne sanoiksi.

      • Rosa
        12.3.2019 at 21:05

        Komppaan Mopsia myös!

  • Darzan
    15.3.2019 at 23:14

    Apua, mitä kommentteja! Ehdottomasti asiaa, mutta huh, yksittäistä ihmistä kohtaan tällainen meininki.. En edes tiedä mitä sanoa, muuta kuin kiitos Krista keskustelun avauksesta, sain todella paljon hyödyllistä tietoa kommenteista. Vaikutus on se, että aion skarpata maitotuotteiden käytössä (enemmän kasvipohjaisia) mutta en aio puhua siitä kenellekään, sillä mikään efortti ei näköjään riitä. (T. Lihaton since about 2005)

    Kerrottakoon vielä, että tykkään blogistasi ihan hirveästi! Vaikutat tosi rohkealta ja kirjoitat niin kivasti! Minulla ei ole lapsia, olen yli 30 ja vuosi vuoden jälkeen palaan lukemaan blogiasi. Aina vaan. Elämäntilanteesta toiseen.

    Blogiin aina vaan palaamista ei tällaiset maitotekstit hätkäytä, sillä asiat voi mun mielestä tehdä niin monella tapaa.

    Tsemppiä tosi paljon kaikkeen (meille kaikille) :D <3

    • krista
      18.3.2019 at 13:46

      Kiitos ihanasta viestistä! <3 <3 <3 Tuli ihan hyvä mieli! <3 Kiitos!

  • Laura
    21.3.2019 at 18:00

    Mulla maidon kanssa on silleen, että kunhan en litraa vedä sitä päivässä, hommat toimii. Sitten alkaa mennä poskiontelot tukkoon ja olo tosi limaiseksi ja räkäiseksi. Tänään vetäsin 8 kilsan sauvakävelylenkin jälkeen maitoa, toimi hyvin siinä yhteydessä.. :D Ehkä siis raahaan Centerille treenipäivinä mukaan maitoa, pidän treenien ajan sen niiden kylmäkaapissa ja sitten treenien jälkeen sitä naamaan :D Etenkin sprinttitreenien jälkeen (jotka alkaa klo 6.15 aamulla) on aikas kaikkensa antanut olo, johon vesi ei kyllä auta.

  • 1 2