Autopähkäilyä

Meidän superhyvä ja hyperluotettava ”tilaihme” eli miniauto Hyundai i20 täytti juuri kymmenen vuotta. Siinä ei ole ollut mitään muuta vikaa kuin ankea väri – ei suuria korjauksia, ei tiellejättöjä (paitsi puhjennut rengas pari kertaa) eikä muitakaan huolia.

Eikä se sana ”tilaihmekään” ole pelkkä vitsi: olemme mahtuneet sinne mainiosti kaikki neljä, lapset edelleen matkustaen selkä menosuuntaan. Ei mitään negatiivista sanottavaa (paitsi se väri) tätä autoa kohtaan, ajaisimme tällä ilolla vielä seuraavatkin kymmen vuotta.

Mutta kääk! Entä, kun tulee kolmas lapsi? Kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan tuonne vielä mahtuu hyvin, mutta kun kohta tarvitsee sinne takapenkille kolmannenkin istujan turvakaukaloineen. Apua!

Lapsiluvun lisääntyessä uuden isomman auton ostaminen taitaa olla se aika vakio – autoa käyttävissä perheissä siis. Mutta onko se pakollista, onko ihan ihan ihan pakko?

Onko mitään saumaa, että mahtuisimme miniautoomme edelleen?

Uuden auton ostamisen ajatus nimittäin… aaaaaaaargh!

Olen ollut (ja olen edelleen) sitä mieltä, että sitten, kun autoa seuraavan kerran vaihdetaan, se tapahtuu sähköautoon. Mutta sitten tulee eteen kaksi pulmaa.

1. Sähköautojen takapenkkien koko – mihin autoon mahtuisi ne kolme turvaistuinta ja mieluiten vielä vaunut peräkonttiin?

2. Hinta. Se isoin tekijä. Haluammeko todella alkaa maksaa autolainaa jotain 500e kuukaudessa, kun tulossa on vieläpä monta vuotta erilaisia vanhempainvapaita. Vaikka ehkä selviäisimmekin ilman konkurssia, niin haluammeko vetää taloutta niin tiukalle, että pitää jännittää? Emme halua.

Toki voisimme ostaa isomman bensiiniauton käytettynä – ongelma ratkaistu?

Mutta en oikeasti halua. Olen niin vahvasti sähköauton hankkimisen kannalta, että bensiiniauton ostaminen tuntuu tällä hetkellä ihan ylipääsemättömän… ei-ei-eiltä. Eipystyeikykene, en halua.

Ja sitten on sellainen toinenkin päähänpinttymä, että haluaisin seuraavaksi(kin) autoksi nimenomaan uuden auton. Edellinen auto oli niin huoleton – viiden vuoden takuu – ja me olemme niin autotekniikkatumpeloita, että riskit esimerkiksi isommista korjauksista eivät ole ollenkaan sellaisia, joita olisimme halukkaita ottamaan.

Eli tässä sitä ollaan. Vähän niin kuin pattitilanteessa.

Tiedämme, mitä haluamme (uuden sähköauton, johon mahtuu kolme turvaistuinta takapenkille), mutta emme ole valmiita laittamaan taloutta niin tiukalle, mitä sellaisen ostaminen vaatisi.

Haha.

No, on meillä suunnitelmakin. Ehkä susisurkea, mutta voi sitä silti suunnitelmaksi kutsua.

Me ihan oikeasti aiotaan vielä yrittää, mahtuisiko tuohon meidän miniautotilaihmeeseen se hitsin kolmas tuoli. Käydään joskus keväämmällä lastentarvikeliikkeessä sovittamassa mahdollisimman kapeita turvakaukalomalleja.

Mitattukin jo on: tilaa on sentilleen istuinten verran. Mutta se on lähinnä kiinni siitä, missä kohdissa eri istuinmalleissa on levein kohta. Erittäin hyvällä tsägällä (satumaisen hyvällä) palapeli voisi jopa loksahtaa. Todennäköisesti tarvitaan jotain ”turvavälejä” istuinten välille, tämä selvinnee sovitusmatkan varrella.

Toki emme voi tällaisia pidempiä matkoja mitenkään ajaa niin, että vauva on takapenkillä kolmestaan isosiskojen kanssa. Mutta ehkä sitten yksittäisille pidemmille matkoille voisi vuokrata suosiolla isomman auton, jossa on kaksi takapenkkiriviä.

Tällainen hyvin hutera pläni siis.

Pläni myös kaatuu sitten siinä vaiheessa, kun turvakaukalon jälkeen on istuimeen siirtymisen aika. Miten penkkipalapeli sitten järjestyy? No… mietitään sitä sitten myöhemmin, haha.

Jos käy ilmi, että kolmas istuin miniauton takapenkillä on täyttä utopiaa, olemme sitten varmaan autokaupan äärellä. Koska esimerkiksi mökillä haluamme kuitenkin käydä tulevanakin kesänä.

Mutta ääääääääh.

Jos uuden auton hankinnalta tässä vielä välttyisimme, niin kyllähän mä tuulettaisin!

 

PS. Vuosi sitten syksyllä koeajoimme Hyundai Ioniqin, se oli myös kaupallinen blogiyhteistyö, juttu löytyy täältä. Siitä ja Hyundai Konasta varmaan lähtisimme liikkeelle, jos sähköautoa sitten lähtisimme ostamaan. Ai mikä koeajo? Ei meidän ajaa tarvitse, me tullaan turvaistuinsovitukselle, haha.

 

16

You Might Also Like

  • Anna
    14.2.2022 at 17:28

    Meillä on suunnitelmana, että jos tulisi se kolmas lapsimatkustaja niin isoin lapsista siirtyy siinä vaiheessa keskelle kasvot menosuuntaan. Se antaa istuimille enemmän pelivaraa. Tiedän, että on turvallisempaa istua selkä menosuuntaan, mutta kun isoin on nyt ekaluokkalainen niin kropan suhteet ovat jo enemmän sellaiset ettei pää enää ole suhteessa muuhun kroppaan niin hurjan suuri ja painava. Ja kun muuten otetaan turvalliset istuimet niin uskallan kyllä tehdä sen.
    .
    Minä itseasiassa haluaisin sähköautoa mieluummin kaasuauton (tai kompromissina kaasuhybridin) seuraavaksi autoksi. Ongelma on vaan se, että kaasun tankkauspisteitä on vielä niin älyttömän vähän. Ainakin juuri niillä suunnilla missä liikun. En ole asiantuntija enkä edes ole ihan hirmuisesti tehnyt asiasta tutkimustyötyä, mutta jostain on tullut sellainen mielikuva, että se olisi kokonaisuudessa ympäristöystävällisempi kuin sähköauto. Mutta nämä ovat niin hurjan monimutkaisia kysymyksiä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikissa omat hyvät puolensa, että en pysty enkä osaa tai jaksa alkaa perustelemaan tätä ajatustani tai tunnettani sen tarkemmin xD Jos jollain on oikeaa tietoa tai parempaa käsitystä niin mielellään kuulen kommentteja aiheesta.

    • krista
      14.2.2022 at 18:55

      Meilläkin kasvot menosuuntaan siirtyminen voi olla yhdellä lapsella ajankohtaista sitten siinä vaiheessa, kun uusin sisko siirtyy kaukalosta istuimeen – MUTTA sitten taas toisaalta oon ajatellut sitä, että ovatko kasvot menosuuntaan – istuimet (sellaistahan suositellaan vielä 150 senttiin asti) sitten yhtään kapeampia… En siis tiedä, mutta jotenkin pelkään, että ei välttämättä ole… Eli meidän osalta en tiedä, että ratkaiseeko siltikään tuota kuviota. Mutta sovittamiseksi se menee sittenkin, ja täytyisi vastaavasti taas yrittää metsästää mahdollisimman kapeaa kasvot menosuuntaan -istuinta. Ehkä joku kapea malli sitten löytyykin!

      Mä en ole edes tuohon kaasuun tutustunut, oon vaan niin sähkö-sähkö-sähkö -haaveillut tässä monta vuottta :D

      • Irma
        15.2.2022 at 08:01

        Istuimissa monesti se levein kohta usein on ylhäällä hartioiden kohdalla eli jos istuimet ovat eri päin niin, että sivuilla ja keskellä ollaan ristikkäin niin kolme istuinta todennäköisesti mahtuu paremmin kuin kaikki samaan suuntaan.

        • krista
          15.2.2022 at 11:36

          Meillä on tosiaan selkä menosuuntaan nuo isompien lasten istuimet, mutta ”vuorotellen” ne ois tulossa eli vauva olisi keskipaikalla. Toivotaan parasta, että jollain istuimella loksahtaa!

    • Tilia
      16.2.2022 at 14:52

      Kaasuautoissa on paljon autoja, joihin 3 penkkiä saa taakse ihan heittämällä, kuten vaikka perusperheauto Skoda Octavia, jonka peräkonttiin mahtuu viisihenkisen perheen tavarat ihan ilman perheriitoja. Kaasun tankkauspisteet eivät ole pääkaupunkiseudulla ongelma, niitähän kyllä on, ja verkosto kasvaa muuallakin koko ajan. Kuusamossa tankkaaminen jää vielä toistaiseksi kyllä haaveeksi, Kuopio ja Oulu ovat lähimmät, mutta kaasuautoissa on sitä varten myös bensatankki. Uutena maksavat muutaman tonnin bensa-autoa enemmän, polttoainekulut ovat puolet bensa-auton kulusta. Käytettyjä tuodaan paljon Ruotsista ja Saksasta. Niin ja ne päästöt – kotimaisella biokaasulla kun ajelee, niin kaikki hiilidioksidi, mitä pakoputkesta tulee, olisi joka tapauksessa luonnossakin hiilidioksiksi hajonnut. Käytännössä ajelet niin kuin Fedja-setä Tr-Tr-Mitjallallaan – perunankuorilla ja muilla ruoantähteillä.

  • Essi
    14.2.2022 at 17:33

    Nissan leaf. Normiauton kokonen takaluukku ja penkki, tätä on tehty jo pieni ikuisuus ja se on aina ollut sähköauto. Mallia on siis päivitetty ja hiottu. Eikä ne maksa kamalan paljoa käytettynä. Ja saksasta voi haetuttuu halvalla jos sellaisesta innostuu.

    Kolmesta selkä menosuuntaan turvaistimesta en tiedä, mutta meillä on kaksi eteenpäin katsovaa ja useemman kerran olen tunkenut tämän koon L takamuksen niiden väliin.

    • krista
      14.2.2022 at 19:03

      Joo hei tätä olenkin joskus katsellut – ihan siis netistä, en livenä. Hih ja mullahan on Nissanista myös aiempaa kokemusta, mun eika auto aikoinaan oli se klassinen Nissan Sunny :) Hyvä auto oli sekin! Leafissa tykkään myös siitä, että se ei ainakaan kuvissa mun mielestä näytä miltään järkäleeltä vaan sellaiselta aika tavallisen kokoiselta tai jopa pienehköltä – mä en ole jotenkin yhtään ”järkäleautohenkinen”, mieluummin kompaktin kokoinen :)

      Täytyykin tää ottaa ehdottomasti mukaan harkintaan ja turvaistuinsovitukseen, jos omaan ei saada istuimia mahtumaan! ”Takamustuntumalla” tuohon meidän autoon ei mahdu mun takamus, mutta Joelin kapeampi mahtuu just just. Eli jos et ylimäärittele sun takamuksen kokoa (hihi), Leafissa voisi olla ”takapuolituntumalla” leveämpi takapenkki kuin meidän Hyundai. Eli hyvinkin potentiaalinen vois olla tämä Leaf, iso kiitos vinkistä!

  • Aldea
    14.2.2022 at 17:51

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksei lapset voi pitkällä matkalla olla keskenään takapenkillä? Vauva pitää kuitenkin ottaa kaukalosta kokonaan pois ainakin muutaman kerran esimerkiksi Kainuun matkalla eikä sitä voi kaukalossa ollessa ruokkia. Meillä on vähän vastaavanlainen tilanne kuin teillä, mutta isommat isot lapset ja melkein sama mummolamatka. Ihan ekoilla matkoilla kuukauden ikäisen kanssa jouduin välillä hyppäämään itse taakse. Mutta sen jälkeen lapsi on viihtynyt paljon paremmin isompien sisarusten viihdytyksessä kuin vanhempia katsellessa 😂

    Palapeliä miettiessä tuli aikoinaan hoksattua, että kaukaloissa ja niiden jalustoissa on ihan hurjasti kokoeroja (joku voi olla matala ja leveä, joku kapea ja korkea jne). Palapeliä selvittäessä kannattaa tsekata myös autovalmistajan/kaukalovalmistajan ohjeistukset siitä, mihin paikoille istuimia ja turvakaukaloita saa laittaa.

    Ootte kyllä aikamoisia, jos tuohon saatte kolme istuinta mahtumaan 😅 me todettiin, että hieman isompaan i30:een mahtuisi nippanappa taakse yksi lastenistuin ja kaksi teinikokoista sisarusta, joilla ei ole enää istuimia. Pienen auton sijaan päädyttiin myös senkin vuoksi hankkimaan isompi auto, jotta mm. peräänajossa takapenkkiläisillä olisi parempi suoja.

    Sähköauton lataus pitkällä autolla tuntuu aika nahkealta ajatukselta. Olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon pitkällä matkalla tulee matka-aikaa lisää lataamisen vuoksi. Se vaatii ainakin jotkut ”viralliset” taukopaikat eikä esimerkiksi meidän suosimat uimarannat ja leikkipuistot kävis 😁

    Mielenkiinnolla seuraan, mihin päädytte! 😁 Myös tervetullut näkökulma siinä mielessä, että jotenkin tuntuu, että osa hankkii suosiolla todella ison auton vaikka pienempikin voisi oikeasti parhaassa tapauksessa riittää.

    • krista
      14.2.2022 at 19:13

      Joo siis mulla oli ihan vaan sellainen näppituntuma-ajatus, että ei ois reilua laittaa isosiskot sellaiseen ”okei huolehtikaa vauvasta 8 tuntia” -asemaan tuttia ojentelemaan :D Vaikka tosiaan vauvan kanssa joka tapauksessa pitää pysähdellä varmaan paljon. Varmaan sitten vasta käytäntö näyttää, että miten sujuu mikäkin. Voi olla, että sujuisikin! Ja tosiaan voi olla, että ainakin jossain vaiheessa isosiskot on sitten parempia viihdyttäjiä kuin omat vanhemmat :)

      Mua siis kans kiinnostaa, että miten tuo pidempi matka sitten menee :D Itse oon ajatellut, että parhaimmillaan se vaan loksahtaa uuteen rutiiniin: löytyy vaikka jotkut kohdat, missä auto menee lataukseen ja me mennään vaikka eväsretkelle, jollekin kävelyretkelle ym. Ja että matka-aikaan vaan oppii lisäämään pari tuntia lisää ja se on sitten niin normaalia, että sitä ei huomaakaan. Tavallisen lataamisen suhteen oletan samaa juttua: meillä ei ole omaa latauspistettä pihassa eikä sellainen johonkin aikaan todennäköisesti vielä onnistukaan (syistä, joita en ala yksityisyyssyistä avaamaan), joten lataus tulisi olemaan esimerkiksi sellaista, että auto ajetaan paikkaan x ja vaikka retkeillään siinä lähistöllä latauksen ajan – tai asiointien yhteydessä, tosin korona-aikana me ei juurikaan asioida missään :D Tai sitten ajan auton viereisen kaupunginosan latauspaikkaan, kävelen kävelylenkkihenkisesesti kotiin ja käyn muutaman tunnin päästä hakemassa. Eli ns. ”hankalaa”, mutta mulla on usko siihen, että hetken se hakee muotoaan ja siitä tulee rutiini ja sitten jonkin ajan kuluttua ajattelee, että hei tämähän on vaan ihan normaalia auton käyttöön kuuluvaa juttua :) Eli se on ikään kuin sellainen ”hankaluus”, jonka oon valmis ottamaan auton käyttöön, ja ehkä sitten joskus tulevaisuudessa on se oma lataustolppakin käytettävissä.

      • Kim
        14.2.2022 at 20:49

        Sähköauton voi ladata tavallisesta pistorasiasta :) ei tarvita erikoisia lataustolppia tai latausasemia. Mistä lataa puhelimen, lataa auton.

        • krista
          14.2.2022 at 22:05

          Meillä ei voi valitettavasti omassa pihassa ladata sähköautoa, ei pistorasiasta eikä mistään muustakaan. En nyt tätä tosiaan halua avata enempää, kuten tuossa yllä jo sanoinkin. Mutta asia on näin meillä valitettavasti – taloyhtiöasioita ja liittyy moneen asiaan. Toivottavasti tulevaisuudessa, mutta en pidättele hengitystäni :)

      • Anna
        14.2.2022 at 21:09

        Mutta tavallisesta pistorasiasta voi lataukseen ymmärtääkseni varata reilusti useita tunteja. Sitten on latauspisteitä joissa akun saa kai täyteen hitaan kahvikupillisen aikana.
        Nämä siis omilta vanhemmilta kuultu, joilla on ollut bluginhybridejä jo pidempään ja nyt ensimmäinen täyssähköauto.

        • krista
          14.2.2022 at 22:08

          Joo kyllä, ja latauspisteitä on eri nopeuksilla varustettuja. Jos on sellainen piha, että voi ladata/on töpseli käytössä, niin silloin voi ladata tosiaan tavallisesta pistorasiasta. Meillä valitettavasti tällaista mahdollisuutta ei ole. Oon kyllä miettinyt, että voisiko käydä sukulaisten pistorasioita kärkkymässä :D

      • Wewwaton
        14.2.2022 at 21:53

        Täyssähkön voi tosiaan ladata myös ihan tavallisesta pistorasiasta matkalaturilla. Matkalaturia ei suositella ns. säännölliseen käyttöön, mutta kyllä me meidän Leaf lämmitystolpasta ladattiin koko sen puoli vuotta jonka se meillä oli. Sitten vasta kun auto vaihtui isompiakkuiseen Seat Miihin (söpö pikku sähikäinen, mutta valitettavasti vain nelipaikkainen ja meillä lapset naama menosuuntaan turvavyöistuimissa), niin laitettiin myös latausasema, jotta akun saa ladattua järjellisessä ajassa. Muistaakseni Leaffin 24kwh akun sai ladattua tyhjästä täytteen noin 8-12h (lämpötilasta riippuen), kun taas Miin 32kwh akku tarvitsisi pahimmillaan 20h tavallisesta pistorasiasta.
        Jos teillä on auton lämmitykseen sopiva pistorasia ulkona, se on todennäköisesti vikavirtasuojattu ja soveltuu myös lataamiseen.
        Noita Leaffeja tosiaan saa jo halvalla, mutta niissä on eri kokoisia akkuja ja käyetyissä autoissa akuston koko rajoittaa aika paljon myös käytettävää toimintamatkaa. Vanhalla Leafilla en ehkä lähtisi hki-sotsimo väliä ajelemaan, mutta Miillä sitä voisi ehkä kesäkelillä harkita. Pakkanen kun syö tehokkaasti sähköauton rangea ihan todella paljon. Nimimerkki ollaan Miillä ajettu kesäkelillä Jkl-Oulu ihan mainiosti yhdellä lataustauolla, mutta syyslomalla meinasi Hki-jkl välillä räntäsateessa usko loppua kun kahden lataustauon jälkeenkin piti sisälämpötilaa laskea hyytäväksi (ainakin minun mielestäni 🤣) ja silti jännitti päästäänkö kotiin asti. Mutta siis. Sähköautot on ihan parasta. Meidän vanha ykkösauto disel Skoda superb (on muuten iso ja saa ainakin plugarina) on jäänyt kuin nalli kalliolle kun pikkusähkis tuli perheeseen. Kukaan ei halua enää ajaa muulla kuin sähköllä jos ei ole aivan pakko. 😁❤

        • krista
          14.2.2022 at 22:27

          Oi mä oon vähän kade teidän sähköautokokemuksista! Tuollaisesta pikkusähköautosta mäkin olin haaveillut, mutta nyt tuli tosiaan tämä kolmen turvaistuimen haaste eteen :D Silti haluaisin PIENEN sähköauton, jossa on ISO takapenkki – liikaa pyydetty ilmeisesti :D

          Tuo on muuten kans yksi puoli, jonka takia haluaisin mahdollisen sähköautoni uutena – siis tuo akkuhomma. Mutta oon tosiaan ajatellut niin, että pitkää matkaa varten sitä voi vaikka sitten (etenkin talvikelillä) vuokrata sen auton. Enimmäkseen meillä on auton käyttö kuitenkin kodin ja kesämökin väliä eli sitä alle tunnin matkaa. Sitten nämä Sotkamon matkat omana juttunaan lomilla.

          • Wewwaton
            15.2.2022 at 21:36

            Ja juuri noin normiajoon ja ”pikkumatkoihin” ne sähkikset on ihan täydellisiä! Joku tutkimus oli tehty, että autoileva ihminen ajaa yli 90% ajoistaan 100 km säteellä kodistaan. Ja niihin sähköauto sopii kuin nenä päähän. Toivottavasti löydätte teille sopivan vaihtoehdon. Valeäidin tontilla oli kans jossain vaiheessa sähköautopohdintaa, mutta heillä tarve oli saada 6 paikkainen auto.

    • Lilah
      14.2.2022 at 21:04

      Meillä lapset on aina matkustaneet keskenään takana, esikoinen aikanaan yksin takana. Nyt kun teinit haluaa etupenkille, minä olen takapenkillä. Siinä kohtaa kun pienimmällä on mennyt hermo, on pidetty tauko. Toisaalta ollaan ajettu päivittäin vauvankin kanssa pienestä asti, joten olivat hyvin rutinoituneita matkustajia. Isommat ajoittain viihdyttivät ja toisaalta pienimmätkin tottui siihen että matkat on möllöttelyä jossa ollaan itsekseen, muttei yksin. Isovanhempien kyydissä jonkun kerran olin vauvan kanssa takana ja siinä tuntui vauvalla yhtenään olevan mielessä syli ja tissi kun äiti oli näköetäisyydellä.

      Itse pitäisin hyvän turvaistuimen ohella vähintään yhtä tärkeänä auton turvallisuutta ja siinä vähän enemmän kokoa ja massaa on plussaa. Istuimia voi kolme saada mahtumaan vierekkäin, mutta ongelmaksi voi muodostua saada käsi väliin turvavyön kiinnittämiseksi. Istuimen vöissä istuessa sitä ongelmaa ei tietenkään ole. Lapsen olisi kuitenkin hyvä pystyä myös itse irrottautumaan vöistä sitten kun ymmärrystä riittää siihen milloin niin ei saa tehdä.

      • krista
        15.2.2022 at 11:38

        Meillä ei onneksi ole tuota pulmaa (yksi pulma sentään, jota ei ole, haha), eli ei tarvitse irrottaa turvavöitä, koska ovat istuimissa, joissa on omat vyönsä.

  • Aldea
    14.2.2022 at 17:54

    Meillä oli kaukalon Joien i-gemm, koska sen jalusta oli aika korkea ja kapea. Näin ollen kaukalo eli hässäkän levein kohta tuli todella ylös ja siihen kaukalon ja penkin väliin (eli telakan viereen) ja näppärä kolo, johon olisi teoriassa saanut ujutettua matalan istuimen. Me ujutettiin sinne teinin reisi 😆

    • krista
      14.2.2022 at 19:15

      Oooo, mahtavaa, kiitos tästä! Just tällaisia ajattelin, että eri kaukaloissa on just erilaisia mittasuhteita ja pitäisi vaan ihan kokeilemalla katsoa, että miten ne loksahtavat yhteen noiden meidän isojen lasten istuinten kanssa! Tosiaan se levein kohta voi myös korkeussuunnassa olla eri korkeudella kuin viereisessä!

  • A
    14.2.2022 at 19:02

    Toivottavasti palapeli ratkeaa ja sopiva kombo löytyy!

    Tällä suunnalta ei ole tarjota vinkkejä, meillä kolmasluokkalaisen turvavyöistuinkin on jo ajat sitten myyty (hänen mitat oli puoli vuotta sit 140cm ja 37kg, käyttää pidemmillä matkoilla koroketta ja lyhyessä kaupunkiajossa menee joskus ilmankin) ja naama menosuuntaan hän on matkustanut 1v. iästä lähtien (tiedän, olen ns. lapsen hengestä piittamaton ”huono” äiti, mutta suosittelen arvostelijoita kokeilemaan vahvasti matkapahoinvoivan refluksivauvan/taaperon kanssa autoilua, jokin arvo on silläkin ettei vauva huuda hengenhädässä ja kuljettajan huomio mene siihen, toki meillä olisi varmaan yritetty kovempaan jos autoilu olisi jokapäiväinen riskinotto, mutta max. päivää vuodessa auton kyydissä ja muut kulkemiset julkisin kulkuneuvoin -skenaario mahdollisti omalla kohdalla päätöksen siedettävästä riskistä). Meillä satsattiin sitten siihen, että istuin (vaikkakin väärään suuntaan) olisi mahdollisimman turvallinen, mutta esim. turvavyöistuimen kanssa kävi niin, että kun lapsi saavutti 135+cm pituuden, alkoi hänen olla takamuksen/selän leveyden osalta haastava mahtua turvavyöistuimeen, joten siinä kohtaa päätettiin luopua (autottomalla perheelle istuimen säilöminenkin on kustannustekijä, vie kuitenkin about puolikkaan kuution verran tilaa (ja mieluusti lämmin varastointi).

    • Lilah
      14.2.2022 at 21:17

      Sama, matkapahoinvointinen lapsi kääntyi paljon ennen suosituksia. Koin sen pienempänä pahana kuin yrjöt autossa jokaisella pidemmällä matkalla, perhe tienposkessa kuuraamassa (ja tuulettamassa) autoa ja lapsi itkuisena huonon olonsa kanssa. Matkapahoinvointilääkkeen selosteen luettuani totesin etten niitä lapselle syötä, jos lapsen kääntämällä selviän ilman. Ratkaisut ovat harvoin mustavalkoisia. Itkevä lapsi vie tehokkaasti kuskin keskittymisen.

      Nyt ekaluokkalainen on tuon 135 cm, ja istuu nurkka-ajot (<50km/h) korokkeella, maantieajot istuimessa edelleen keskirivin keskipaikalla, missä pahoinvointi pysyy kurissa katsomalla etuikkunasta ulos.

    • Oliver
      14.2.2022 at 21:30

      Meillä 3-luokkalainen siirtyi pari kk sitten pois turvavyöistuimesta, pituutta varmaan joku 143 nyt. Oli myös 1-vuotiaasta kasvot menosuuntaan. Tosi vähän ylipäätään autoillaan, mikä vaikuttanut näihin valintoihin.

      Toivottavasti löytyy teille sopivat ratkaisut. Valeäiti-blogisti muistaakseni hommasi jonkun ison sähköauton perheelleen, mutta se oli varmaan just tosi kallis. Hienoa että sähköautot lisääntyy!

      • krista
        15.2.2022 at 11:39

        Hei mäkin näin heidän auton Instassa, mutta en tiennyt, että se on sähköauto! Luulin, että se oli bensiini tai hybridi. Täytyypä katsoa sieltä uusiksi tai kysäistä häneltä!

        • Oliver
          15.2.2022 at 13:03

          En mä itse asiassa oo yhtään varma :D saattoi olla hybridikin tai sitten päätyivät lopulta tavalliseen. Näköjään nämä muistikuvat on aika hatarat.

          • krista
            15.2.2022 at 18:04

            Tarkistin ja hybridi oli! Mutta hinta on waaaaaay ouf our kukkaro :D

          • Oliver
            15.2.2022 at 21:48

            No se sentään meni oikein että kallis oli :D

          • krista
            16.2.2022 at 08:43

            Joo! Ja että oli auto! :D

    • krista
      15.2.2022 at 11:40

      Tärkeintä on, että mitään ei ole sattunut <3 Oli istuin mikä hyvänsä, niin tuo pätee :)
      -
      Ja kyllä, sitä todellakin toivotaan!

  • Johanna
    14.2.2022 at 21:10

    Ei ole mullakaan mitään taikakeinoa tähän. Me taidettiin ensin kulkea kahdella autolla. :D Ja sitten esikoinen siirtyi etupenkille naama menosuuntaan turvavyöistuimeen. Hänelle se on ollut hyvä paikka myös siksi, että hän kärsii helposti matkapahoinvoinnista.

    Nyt kun lapset ovat 10, 7 ja 5, asetelma on yhä sama. Takapenkillä olen minä (leveän takapuoleni kanssa), yksi istuin selkä menosuuntaan (Axkid Minikid 2) ja yksi turvavyöistuin naama menosuuntaan (Izi Besafe Flex S). Minikid on keskellä, Flex S kuljettajan takana isofixeissä ja minä pelkääjän paikan takana ihan mukavasti. Nuo istuimet ovat alhaalta kumpikin kapeita, mutta kyllä Passatinkin takapenkki tulee kohtuullisen täyteen. Kaukalon kanssa oli tavallaan väljempää, koska telakka oli kapea ( vaikka kylläkin kiinni isofixeissä eli silloin istuin keskellä). Selkä menosuuntaan -istuimissa on just se hyvä tilankäytöllinen puoli, että jos vaan aikuinen saa peppunsa mahtumaan istuinten väliin/viereen (ja turvavyö mahtuu loksahtamaan kiinni), niin hartiat mahtuu kyllä.

    Meillä on nyt se tilanne, että ei mahduta autoon, jos 5-vuotias siirtyisi naama menosuuntaan. Oon kyllä yrittänyt autokuumeilevalle miehelle vakuutella, että siellä Axkidin nettisivuilla oli aika isojakin lapsia selkä menosuuntaan. Että jos nyt pärjättäisiin vielä pari vuotta. :D

    • krista
      15.2.2022 at 11:47

      Hihi, kaksi autoa ei meillä toimisi, kun on vain yksi ajokortillinen :)

      Me kans mietittiin sitä, että voiko siinä vaiheessa, kun vauva siirtyy kaukalosta turvaistuimeen, joku isoista tulla turvavyöistuimessa etupenkille. Mulla on hämärä kuva, että turvatyynyn kanssa siinä voi olla ongelmia, vaikka olisikin sitten jo kasvot menosuuntaan – mutta tuota pitäisi selvittää. Kunhan nyt ensin pärjättäisiin tuo kaukalovaihe :D

      Meillä ei muuten taida olla keskellä isofixiä, pitää vielä tarkistaa… Eli se saa tajuamaan, että kaukalo ei tulisikaan telakalla (jolloin telakan korkeus vaikuttaisi) vaan kaukalo olisi turvavöillä kiinni… Sekin vaikuttaa mahtumispalapeliin. Mutta ihana kuulla näitä mahtumistarinoita, kyllä mekin tätä vielä yritetään!

      • Anna
        15.2.2022 at 14:45

        Kannattaa miettiä (ehkä olette miettineetkin) istumajärjestyksessä sitä, että jos kaukalo on keskellä niin miten vauva otetaan autosta ulos. Minä ajattelin automaattisesti, että meillä vauva tulee reunapaikalle (jos siis tulee), oska lyhyenä ihmisenä en pystyisi ilman hirveää ähräystä nostamaan kaukaloa keskipenkiltä ja jos vauva vaikka nukkuu kaukalossa kun pitäisi nostaa autosta niin mieluummin nostaisin koko kaukalon.
        Isompi lapsi taas pystyy kiipeilemään itse muiden istuinten yli (varsinkin jos kaukalon nostaa ensin pois).
        Tietty jos tärkeintä on saada väki mahtumaan nykyiseen autoon niin kaukalo todennäköisesti on kapein ja kahden leveämmän istuinen mahduttaminen vierekkäin voi osoittautua mahdottomaksi. Mutta näitäkin asioita voi pohtia ja punnita oman perheen tapojen ja tarpeiden kautta.

        • krista
          15.2.2022 at 14:51

          Vauva äherretään sinne keskelle kamalalla vaivalla ja luultavasti hiljaa kiroillen :D Reunapaikalle se ei onnistu, koska isojen tyttöjen istuimia ei saa keskelle. Joten kaukalo ois keskellä kiinteänä ja tosiaan hirveällä äherryksellä ja hiki hatussa se vauva sinne aina laitettaisiin :D

          Mutta kuten Instan viesteissä parin kanssa totesin: mieluummin äherrys ja ahtaus kuin 50 000 euroa velkarahaa :D

          • Anna
            16.2.2022 at 16:55

            Niin ja meillähän vaikuttaa se, että kuskataan edelleen yhtä lasta hoitoon ja takaisin autolla ja vauva olisi mukana niin tuo ähräys olisi useita kertoja viikossa ihan vaan näiden reissujen takia. Kun vertaa siihen, että pystyisi pääasiassa kulkemaan jalkaisin ja autolla vaan sillointällöin.

          • krista
            16.2.2022 at 19:41

            Joo hih ja meillä mennään lähinnä mökille, jolloin lähtöpaikkaamisessa on muutenkin niin paljon äherrystä (juomavesistä mökkivessaan),että yksi vauvan äherrys siinä ei paljon enää tunnu :D

      • Johanna
        18.2.2022 at 11:05

        Tuohon turvatyynyasiaan – ainakin meidän Passatista saa kytkettyä matkustajan puoleisen etupenkin turvatyynyn pois päältä (fyysisellä avaimella hanskalokerosta). Eli silloin kun esikoinen siirtyi etupenkille, otettiin myös turvatyyny pois käytöstä.

        • krista
          18.2.2022 at 11:11

          Joo siis meillä myös saa, mutta Liikenneturvan edustajan mukaan se ei harmi kyllä riitä – jos autoon tulisi jokin vika, joka aiheuttaisi turvatyynyn laukeamisen, olisivat seuraukset tuhoisat, koskien siis erityisesti kaukaloa, joka lähtisi lentoon paikoiltaan kuin ammus. Eli jotta se olisi turvallinen, tyyny pitäisi kokonaan poistaa huoltoliikkeessä. Tämä oli minullekin aikoinaan iso yllätys: sitä ennen meillä oli ollut turvakaukalo etupenkillä ja turvatyyny avaimesta pois päältä. Eräässä Liikenneturvan tapahtumassa tämä tuli puheeksi vuosia vuosia sitten, meillä oli taaperoikäiset lapset siis vielä silloin. Yritin vielä protestoida vastaan, mutta sain hyvin selkeän vastauksen ja sen verran graafisen kuvauksen onnettomuuden mahdollisuudesta, että uskoin.

          Siihen en uskalla ottaa kantaa, onko riskin määrä pienempi, jos koskee isompaa kasvot menosuuntaan -istuvaa lasta turvaistuimessaan ja lapsi vaan osuisi siihen tyynyyn väärällä tavalla. Tätä olisikin aika hyödyllistä selvittää Liikenneturvalta.

  • Tilde
    14.2.2022 at 21:58

    Meillä on isosisarus istunut pidemmätkin matkat kaksosvauvojen kanssa takapenkillä. Ei ole oikein ollut muutakaan vaihtoehtoa. Kovasti huolehtimiseen taipuvaiselle lapselle se ei ehkä sopisi, ettei sitten ala ottamaan liikaa vastuuta vauvanhoidosta. Toisaalta ehkä pienet on sopeutuneet paremmin matkustamiseen, kun on ollut isompi lapsi vieressä näyttämässä mallia. Meillä on siis jo valmiiksi kolmerivinen auto, niin sellaisen vuokraaminen ei auttaisi. Plus ne isompien autojen vuokrahinnat on kyllä aika suolaisia.

    • krista
      15.2.2022 at 11:50

      Joo tuo taitaa olla vähän sellainen, että sitten kokeilemalla selviää, että miten lapset siellä takapenkillä toimimaan – ja mehän ei vielä vauvaa tunneta, onko hän rauhallinen matkustaja vai hepuloiko :) Mutta se on tavallaan hyvä puoli, että JOS me löydettäisiin tuohon meidän yhtälöön sopiva turvakaukalo ja sitten kävisi ilmi, että yhtälö ei toimikaan, ei ole kuitenkaan tullut mitään virheostosta, sillä ne samat istuimet menisi sitten mahdolliseen tulevaan autoonkin. Ja turvakaukaloaika tietysti lyhyehkö, sitten alkaa se seuraava palapeli, kun vauva siirtyy kaukalosta istuimeen ja yksi uusi istuin pitää hankkia.

      • Tilde
        15.2.2022 at 12:52

        Ihan totta, käyttöön ne istuimet joka tapauksessa menee! Sinne takapenkin keskipaikalle on kyllä hankala kömpiä, jos molemmilla reunoilla on istuimet tai istuin ja kaukalo. Että sikäli kolmirivinen leasing-auto voisi olla näppärä. Jos niitä siis leasingeina saa, en ole yhtään perehtynyt asiaan.

        • krista
          15.2.2022 at 14:55

          Haha joo sitä keskelle kömpimistä on jo treenattu tän viimeiset 7 vuotta :D Siis silloin, kun aikuisen pitää ähertää sinne itsensä istumaan, jos meillä on joku ”ylimäärinen” aikuinen kyydissä. Jopa kasikymppinen mummmo on sinne itsensä ängennyt :D Mutta sitten vauvan sinne ujuttaminen taitolaji erikseen :D

          • Tilde
            15.2.2022 at 21:07

            On saanut olla notkea mummo! Mutta lapset mahtuu mistä vaan raosta. Meidän kouluikäisillä lapsilla on nyt hittijuttuna mönkiä takarivin paikoille keskirivin penkkien selkänojan yläpuolelta. Sinne vaan sukeltavat, jalat sätkii hetken ilmassa ja sitten onkin vyöt kiinni. Mikäs siinä sitten :D

  • Laura W.
    14.2.2022 at 22:05

    Omalta kohdaltani päädyin erinäisten laskeskelmien jälkeen yksityis-leasingiin firmasta, jonka autot ei ole upouusia, vaan hyväkuntoisia vähän käytettyjä, mikä laskee jo sähköautojenkin kuukausimaksua huomattavasti. Tämä tarkoittaa omaan ajotarpeeseeni todella huoletonta ajoa vakikuukausimaksulla, joka on mielestäni erittäin kohtuullinen. Sopimus kattaa huollot mikä on mulle iso juttu, ei tule ennakoimattomia ”pommeja” jos tuleekin isoja huoltotarpeita yllättäen!

    • krista
      15.2.2022 at 11:52

      Aaaa, hei tämähän saattaisi olla yksi potentiaalinen! Leasingia tosiaan laskeskelin sen akuuteimman sähköautokuumeen aikaan, mutta kuukausierä meni aika isoksi. Mutta tällainen hyväkuntoinen käytetty voisi olla hyvä, jos siinä on kerran huollotkin mukana. Ja saa sähköautoja sieltä? Mainosta ihmeessä, jos olet kuulolla vielä, että mistä paikasta teillä on otettu :) Laskeskelisin mielelläni! Tämä voisi olla meillä ainakin hyvä hätäriratkaisuna, jos käy ilmi, että ei mahdu.

  • LauraMaria
    14.2.2022 at 22:29

    Miksei hybridi? Siis ymmärrän ajatuksen sähköautosta, en mä sitä, ja miksi sitä haluatte, ymmärrän senkin. Ajatukseni on se, että se sähkö kuitenkin sitten tuotetaan ties millä & sähköautojen osat on kaukana ekologisesta, etenkin akut.
    Puhuin juuri viime viikolla ystäväni miehen kanssa, miten hän oli päätynyt hybridiin edellä mainituista syistä. Ajelee lyhyttä matkaa yleensä, jolloin auto käyttää pääasiallisesti sähköä (ajaa reilun viikon vähintään pelkällä sähköllä) ja laski, että auton lataus ei paljoa maksa verrattuna etenkin nykyisiin bensan hintoihin, jotka on aivan törkeät. Säästyy niin bensaa ja luonnonvaroja, kuin tietyllä tapaa rahaakin. Heillä pieni vauva, ensimmäinen lapsi kylläkin niin lapsi nyt mahtuu hyvin autoon, mutta siis silti.. :D Kyseessä oli Seatin joku hybridimalli, merkkiä pidemmälle ei menty auton muista yksityiskohdista. Mutta jos samaa mallia kuin heidän edellinen auto, niin mahtuu kyllä hyvin useampi lapsikin, voisin väittää että kolme istuimineen. Toyotalla on kanssa hyviä hybridejä, ja kun niillä on ollut niin kauan niitä jo, kuvittelisin ettei hinnatkaan oo mitään järkyttäviä. (Hyvähän se mun autotietämyksellä on selittää.. :D ) Mutta sen tiedän varmaksi, että Toyota tarjoaa 10 vuoden takuuta ilmaiseksi uusille autoille, siis tällaisille auton käytöstä riippumattomille, esimerkiksi jos ajotietokone välkyttelee valoja ilman syytä tms. Kilometrirajoin tietty, että esimerkiksi isäni, joka ajaa paljon, ei hyödy siitä mitään, mutta jos ajaa suhteessa vähän pitkiä matkoja, enemmän kaupunkiajoa, niin silloin se takuu toimii jees.. :) Sekä on Toyotallakin täysin sähköisiä autoja, jos nyt en oo ihan pihalla asioista, ei sen puoleen.

    • krista
      15.2.2022 at 15:00

      Joo hei siis tästä oon kirjoittanut kokonaisen postauksenkin – se oli sitä, kun testasin niitä Hyundain Ioniqeja – täältä löytyy: https://www.puutalobaby.fi/sahkoauto-vai-hybridi/

      10 vuoden takuu kuulostaa ihan loistavalta! Meillä oli tuossa meidän autossa 5 vuoden takuu, ja hitsi se oli kyllä tällaiselle tekniikkatumpeloperheelle iso mielenrauha. Toyotan sähköautoihin en olekaan tutustunut, mutta ehdottomasti katselen, jos tämä mahtumisongelma osoittautuu mahdottomasti. Ja jos Seatilla on tosiaan hybridi, mihin mahtuu, niin voisi hyvinkin olla sähköversiokin. Täytyy katsella! Jos siis auton ostoon (nooooooouh) todella joudutaan.

  • Kati
    14.2.2022 at 22:42

    Heh meillä oli just sama ongelma ja tuntui, että olisi pitänyt tehdä kaikenlaisia kompromisseja, jotta 3 istuinta olisi saanut takapenkille, ei käyttää isofixeja, kääntää penkkejä kasvot menosuuntaan… yms. Joten meidän ratkaisu oli ostaa Kia Sorento 7 paikkaisena, nyt on meillä 4 isofixit autossa (vm 2021) ja on plug-in ladattava hybridi. Teemme paljon mökkimatkoja, joten emme halunneet tinkiä turvallisuudesta.

    • krista
      15.2.2022 at 15:20

      Oi, kun tällaisen saisi kokosähkönä! Mutta sitten taas hinta – kävin jo googlailemassa – ois muutenkin meidän velanottohalun ulottumattomissa, buhuu. Tää on just tää pattitilanne :D

      Meillä ei olisi tosiaan isofixit muutenkaan käytössä, koska isojen lasten istuimet ei ole isofixillisiä (koska isofixien painoraja tulee vastaan näissä, joten nämä isommille painoille tarkoitetut istuimet on vyökiinnitteisiä). Eli sitä kompromissia meidän ei tarvitsi meidän palapelissä ainakaan tehdä, kun se on ”pilalla” jo muutenkin, haha. Mutta sitten taas kasvot menosuuntaan -kompromissia ei olla vielä valmiita tekemään, kun noilla istuimilla sillä tavalla matkustaminen on vielä mahdollista – ehkä vasta siinä vaiheessa, kun vauva tosiaan siirtyy kaukalosta istuimeen, jolloin vauva menisi Klippaniin ja toiselle isoista tytöistä tulisi uusi istuin.

  • Vilja
    15.2.2022 at 05:25

    Meillä on hybridi ja kolme istuinta takapenkillä. Vaihdettiin diesel-autosta tähän ja vaikka nyt maksetaan rahoituksen osuutta, kuukausittaiset kulut eivät nousseet yhtään, koska autovero, vakuutus ja muut kulut ovat niin paljon edullisemmat. :)

    • krista
      15.2.2022 at 15:22

      Hei mahtava kuulla, mä luin tän ihan ääneen Joelille! Mikä hybridi teillä on tämä, mihin mahduitte? (kiinnostaa käydä aina katsomassa, josko automerkeillä olisi samaa kokosähkönä)

      • Minka
        15.2.2022 at 17:24

        Meillä on ollut lataushybridinä sekä Skoda Superb että Volkswagen Passat ja niihin mahtuu takapenkille kolme lasta ja toki tavaratilaakin kivasti.

        Suosittelen kyllä uutta autoa, jos mahdollista. Itsellä kokemus uudesta alusta ja neljä vuotta vanhasta ja onhan kantama eri.
        Toki olis plussaa jos saisi omalla pihalla ladattua. Meillä menee pääasiallisesti työ-, asiointi- ja harrastusmatkat sähköllä. Pidemmillä reissuilla ei toki lataushybdridin kantama riitä juuri mknnekään, vaan bensa käytössä.

        • krista
          15.2.2022 at 18:10

          Jesh, kiitos paljon! Mäpäs tsekkaan, oisko noilla kokosähköjä! Ja joo, kyllä mä kans omaksi ostettavan uutena ostaisin.

  • Anu
    15.2.2022 at 06:16

    Minä olen sähköautonoviisi, joten minun suosituksiani ei ihan täysin vakavissaan voi ottaa. Ehdottaisin Maxusta. Se on uusi merkki Suomessa, mutta sitä saa maasturina ja tila-autona. Itse viisilapsisen perheen mammana joudun hieman myös miettimään, että millainen auto meille seuraavaksi, varsinkin kun imagolleni (haha) ei sovi tila-autot tai pikkubussit.

    • krista
      15.2.2022 at 15:31

      Haha ymmärrän sua 100 %, munkaan imagolle (hihihi) ei sovi :D

      No siis toi kyllä näyttäisi hyvältä (okei paitsi hinta taas), mutta hitsi kun tosiaan on ihan tuntematon ja uusi merkki, niin riski tuntuu melkoiselta… Onkohan tämä maailmalla vakiintuneempi merkki, tietääkö kukaan?

  • Pia
    15.2.2022 at 07:21

    Leasing-auto 3 vuodeksi ja sitten katsotte, minkä sähköauton ostatte? Huolettomat 3 vuotta :) ja siinä ajassa isosiskot korokkeissa / ilman mitään jo nenä menosuuntaan.

    • krista
      15.2.2022 at 15:42

      Etenkin tuo yllä mainittu käytetyn sähköauton leasing VOISI olla tosiaan hätäriratkaisu, jos todella nyt ei mahduttaisi ja jos ei löydetä sopivan hintaista meidän tarpeisiin sopivaa sähköautoa nyt tähän saumaan. Mua tässä vaan hiertää se sama ajatus kuin vuokra-asumisessa: että maksaako omaa vai maksaako toiselle, jolloin kauden jälkeen ei ole mitään omaa maksettuna. Se on jotenkin sellainen, mistä mä en meinaa päästä yli :D Etenkin jos leasing-maksu on jo sitten samaa 500e/kk-luokkaa, mitä oman maksaminen olisi. Kävin jo parilla sivustolla katsomassa käytettyjen sähköautojen leasingia, mutta ”ei hakutuloksia” tuli kyllä eteen :D Mutta en nyt vielä kovin paljon etsiskellyt, vinkit tervetulleita!

  • Tiia
    15.2.2022 at 08:12

    Meillä on ollut sähköauto nyt puolisen vuotta enkä vaihtaisi enää pois! Hankintakustannus on tietty korkeampi, mutta käyttökustannukset selvästi halvemmat. Akun lataus on ollut nyt ehkä n. neljäkertaa halvempaa kuin tankkaus eikä sähköautossa ole periaatteessa mitään huoltoja, kun ei ole moottoriakaan. Jarrut täytyy vain välillä käydä tarkistamassa, mutta siinä se ellei tule vikoja. Latauspisteitä on myös tosi hyvin joka paikassa, esim. huoltoasemilla, kauppojen pihalla ja pienemmissäkin kaupungeissa ihan kadulla, joten ainakaan vielä ei ole tullut sen kanssa mitään ongelmaa. Suosittelen kuitenkin ottamaan auton mahdollisimman isolla akulla, niin menee pitkät matkat joutuisasti. Ja jos esim. pakkanen syö akkua niin pääsee silti kulkemaan. Meillä pääsee 300-400 km yhdellä latauksella ja mielestäni siinä vaiheessa on anyway kiva pitää taukoa. 30min-1h riittää yleensä hyvin, riippuu laturin nopeudesta.

    • A
      15.2.2022 at 13:19

      Ei se sähköautokaan nyt sentään ilman moottoria kulje, vaan polttomoottorin tilalla on sähkömoottori :)

    • krista
      15.2.2022 at 15:45

      Mahtava kuulla! Mä oon hyvin varma, että me kans oltaisiin tyytyväisiä, jos sähköauto meillä olisi! Mikä auto teillä on? Ja kyllä, isolla akulla se pitäisi olla. Meille kans 300-400 km välein vaikka tunnin latauskaan ei olisi mikään ongelma. Keksittäisiin joku retkipaikka ja otettaisiin se ohjelmanumeroksi reissuun!

  • Ellu
    15.2.2022 at 09:59

    Kannattaa varmaan myös miettiä, että teillä on vielä jokunen kuukausi aikaa ennen kuin kaukaloa tarvitaan. Ainakin meidän miinuskäyrillä kasvava kuopus kasvaa aina pituutta ryöpsähdyksessä – ensin ollaan samassa pituudessa vuosi, sitten yhtäkkiä hypsähtää monta senttiä kerralla. Jouduttiin nimittäin itse miettimään valmis tuolipaketti uudestaan, kun pituusraja tuli yllättäen vastaan.

    • krista
      15.2.2022 at 15:54

      Hyvä pointti! Meillä on kuitenkin vielä hyvin kasvunvaraa noissa istuimissa (ne on vasta vuosi sitten ostettu), en usko, että tulee ainakaam vuoteen vielä mitat vastaan.

  • Aaa
    15.2.2022 at 11:19

    Moi, meillä on Volkswagen Touran. Takana kolme penkkiä, jotka ovat kaikki saman kokoisia ”normipenkkejä”. Keskimmäinen paikka on siis yhtä leveä kuin sivuillakin olevat. Lisäksi jokaista penkkiä saa erikseen liikutettua eteen- ja taaksepäin. Turvaistuimet ja kaukalo mahtuvat erinomaisesti vierekkäin. Takana on runsaasti tilaa, vaunut ja matkalaukut mahtuvat hyvin kyytiin.

    Aikomuksena on vaihtaa pienempään sähköautoon sitten, kun lapset eivät enää tarvitse turvaistuimia, siihen asti mennään tällä. Suosittelen lämpimästi käymään koeajamassa 😊

    • krista
      15.2.2022 at 18:14

      Kuulostaa hyvältä! Mutta tää on bensiiniauto? Meille ei siis nyt ole uutta bensiiniautoa tulossa, sähköä tosiaan etsitään :) Jos olisi jo valmiina sellainen bensiiniauto, johon mahdutaan (just kuten teillä tää), sitten mekin vielä odoteltaisin ns. parempia autoja. Mutta nyt tosiaan jos ostetaan, seuraava on sähkö. (tai jos ei ole, olen hyvin hyvin HYVIN pettynyt itseeni, haha)

  • Karina
    15.2.2022 at 11:32

    Muistakaa muuten myös että tällä hetkellä uuden auton odotusaika voi olla jopa vuosi. Kaveri tilasi Skodan jonkun sähköauton viime syksynä ja se tulee nyt toukokuussa. Yksi kaveri odotti Audiaan ihan luvattoman kauan ( oli siinä jotain huonoa onneakin mukana mutta silti).
    Meillä on ollut täyssähkö nyt viime kesästä ja pari kertaa ollaan käyty 400 kilometrin päässä, toinen kerta pakkasilla, niin ihan normimatka siitä meille tuli koska muutenkin ajoitetaan ajot niin että käydään matkan varrella jossain lounaalla, niin sen ajan mukavasti auto latautuu (jos on nopea laturi vapaana eli sormet ja varpaat aina ristissä – mutta onneksi niitä tulee koko ajan lisää). En näe tätä ongelmana mutta toki asenne matkustamiseen on eri. Myös isoilla nopeuksilla kulutus on aika hurja, niin ei motareilla viitsi mitään 130 ajella, mutta sulle tämä ei varmaan ole ongelma :D
    (Meillä on myös lataushybridi lyhyille ajoille ja sitä mä en kyllä suosittele kenellekään joka ei voi ladata autoa omalla pihalla, tai jos säännöllisesti ajaa pitkää matkaa. Menee koko idea)

    • krista
      15.2.2022 at 18:17

      Haa, oisko se ollut just tuo Skoda Enyaq, jota just äsken katselin :D Meillä on kyllä sellainen ”pitäkää tunkkinne” asenne, ei aiota alkaa hätäillä toimitusaikojen kanss. Jos ei jotakin, saa niin pitäköön tunkkinsa :D

      Hei hienoa kuulla kokemuksia, mä tosiaan lujasti uskon, että meille se menisi myös noin – veikkaan, että meidän on helppo omaksua tuolainen vähän uudenlainen matkantekoasenne ja -rytmi. Mikä täyssähkö teillä on? Ja hih joo en näe itseni ajamassa 130 km/h -nopeuksia :D

      • Karina
        16.2.2022 at 11:39

        Joo just se Enyaq! Nillä ei ollut mikään kiire sen toimitusajan kanssa niin se 10kk oli ihan ok…
        Meillä on Volvo XC40 ja kävi silleen mukavasti, että ei oltu vaihtamassa autoa vielä, mutta tuttu automyyjä soitti että niille jäi pari autoa käsiin kun ostaja perui niin kiinnostaisko meitä, ja kiinnostihan se! Väriä ei voinut valita ja on etenkin meidän pojan mielestä tyhmän värinen (ja pihan lapsetkin on huomautelleet :D :D) mutta oikein hyvä peli on ollut! (sellanen vaalea armeijan vihreä) Siinä ei ole mitenkään ruhtinaalliset sisätilat takapenkillä ja meidän molemmat lapset on nyt mua pidempiä niin luulen että joudun kohta takapenkille.

  • MMinne
    15.2.2022 at 13:51

    Tuota samaa olin tulossa kertomaan kuin edellinen kommentoija, että uusissa tehtaalta tulevissa autoissa on nyt tosi pitkä toimitusaika. En tiedä koskeeko ihan kaikkia autoja vaan vain sähkö/hybridejä. Yksi sukulainen tilasi Volvon viime syksynä joskus, oli luvattu alkukesään, mutta nyt on jo ilmoitettu, että ei se ainakaan silloin tule. Eikä uutta aikaa osata edes sanoa enää. Alunperinkin oli jo tulossa ilman tiettyjä ominaisuuksia, koska osia ei vain ole saatavilla.

    • krista
      15.2.2022 at 18:18

      Oijoi! No, jos näin käy, niin tosiaan pitäköön tunkkinsa :D

  • Lilah
    15.2.2022 at 21:04

    Läheskään kaikkien autojen keskipenkin vyöt ei riitä kaukalon kiinnittämiseen. Telakan sen sijaan voi saada kiinni lyhyemmällä vyöllä jos isofixejä ei ole.

    Lapsessa turvatyynyllisellä etuistuimella on käsittääkseni kaksikin vaaraa: turvatyynyn iskuvoima on lapselle melkoinen ja liian lyhyellä se tulee pahasti päin kasvoja (silmälasien kanssa arvelluttaisi vielä enemmän). Toisaalta lieneekö kouluikäinen lapsi istuimessa merkittävästi matalammalla kuin 150cm aikuinen, jolle etuistuin on kuitenkin ihan ok.

    • krista
      16.2.2022 at 08:47

      Aaaa okei! Sitten vaihtoehto toki voisi ollakin mös telakan kiinnittäminen lyhyemmällä vyöllä… Nooh, me varataan sovitusaika lastentarvikeliikkeeseen (tehtiin näin viimeksikin istuinten kanssa ja hyvin toimi, jopa treffit ulkosalla onnistui korona-aikaan) ja saavat sit antaa meille kaikki potentiaaliseksi tietämänsä sovitukseen :)

      Joo tuollaisia turvatyynyriskejä mäkin ajattelin, mutta oon vähän varovainen näissä, mitä sanon, kun en ole asiantuntija ja en voi olla varma, että muistanko oikein :)

  • Nanna
    16.2.2022 at 18:37

    Heitän vähän ohi aiheen (pahoittelut siitä) yhden ajatuksen. Tarvitsetteko autoa päivittäin/viikottain? Me tajusimme, ettemme tarvitse, joten luovuimme siitä ja ajamme onnellisesti kaikki pidemmät matkat (uudella ja tilavalla) vuokra-autolla. Meille tämä tulee vuositasolla halvemmaksi ja on oikeasti ihan iisiä, kun siihen on nyt tottunut. :)

    Ja tämän ei ole tarkoitus olla mikään ärsyttävä kommentti, joten toivottavasti se ei tunnu siltä. :)

    • krista
      16.2.2022 at 19:31

      Ei tarvita päivittäin eikä aina edes viikoittain. Kesällä ja tai keväällä/syksyllä eniten mökkeilyyn liittyen. Siksi just se sähköauto meille onkin hyvä. Mutta meillä se mökillä käynti on sellainen koko perheen supertärkeä henkireikä, jossa käyminen ei ilman autoa onnistuisi. Sitä varten ei vuokrauksen suunnittelu toimisi, kun usein käydään vain spontaanisti päiväkäynnillä. Näin korona-aikaan myös luontoretket kauemmas kaupungista on meidän iso ilo, kun ei me juuri muualla sitten käydäkään 🤣 Sotkamossa käydään kymmenisen kertaa vuodessa, tulevaisuudessa todennäköisesti äitini tässä koko ajan ikääntyessä enemmänkin. Niille matkoille toki voisi ottaa vuokra-autonkin.