Sähköautoilun kustannukset

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä K-Auton kanssa.

No paljonko se sähköautolla ajaminen sitten maksaa? Kuinka paljon halvemmaksi tulee meidän ajomatka Sotkamoon sähköllä kuin ennen bensalla?

Tätä kysytään tuolla Instan puolella paljon – oikeastaan aina, kun me Buzzillamme jonnekin ajellaan. Vastaus on tietysti tosi ärsyttävästi mallia riippuu ja riippuu, mutta on tässä ekan vuoden aikana ehtinyt tietysti tehdä jo monenlaisia laskelmia. Tässäpä jakoon keskeisimmät sähköauton kilometrikustannusten matematiikat!

Ihan alkuun se kaikkein keskeisin pointti: Totta kai kustannus riippuu siitä, että mistä ja mihin hintaan sähköautoaan lataa. Kaikkein edullisinta on tietysti niillä onnekkailla, jotka lataavat autoaan vaikkapa edullisella pörssisähköllä kotipihassa.

Ja seuraava riippuu ja riippuu tulee siitä, että ajokeli vaikuttaa sähköauton kulutukseen niin paljon! Siksipä olen laskenut nyt samat laskut sekä auton optimaalikulutuksella (se toteutui hyvin kesäisin) että meidän vuoden keskimääräisellä kulutuksella.

Nämä seuraavat esimerkit koskevat siis meidän tavallisia lataustapoja ja meidän ID Buzzin 77 kWh akulla. Tulossa paljon laskelmia, pää kylmänä siis kohti seuraavia rivejä! Lupaan, että yritän olla mahdollisimman selkeä!

1. Suurteholatauksella nopeasti ja helposti

Nopeinta lataaminen on tietysti suurteholatauksella. K-Latauksen suurteholatauksen hinta on 0,35e/kWh. Jos lataus kestäisi yli tunnin (yleensä suurteholla ei kestä), päälle tulee vielä 0,2e per minuutti.

Tällöin meidän 77 kWh akun täyteen lataaminen maksaisi 26,95e, ja sillä ajaa teoreettisesti optimiolosuhteissa (WLP) 423 kilometriä. Tai jos pikalaturille pääsisi yöaikaan klo 20-07 välissä, hinta olisi 0,30e/kWh. Tällöin kokonainen akullinen maksaisi 23,10 euroa yöaikaan ladattuna – tosin yölatauksen hinnat kannattaa tarkistaa paikkakohtaisesti, sillä joissain paikoissa yöaikaan voi olla vaihtuvaa hinnastoa.

Jos siis lasketaan optimi(kesä)kulutuksen kustannus sadan kilometrin matkalle, se on noin 6,40e hinta per 100 km, kun auto on ladattu pelkästään päiväsaikaan pikalatauksella. Yöaikaan pikalatauksella kustannus on 5,50e per 100 km.

Mutta eipä olla niin optimisteja! Kurkistin nimittäin meidän Buzzista myös keskiarvokulutuksen – siinä on kuulkaas ajettu tuulet ja tuiskut ja viime talven -35 asteen pakkaset Sotkamoon. Tällöin siis ei kaunistella optimiolosuhteita vaan otetaan keskiarvo siitä, mitä on suomalaisen vaihtelevan keliolosuhdevuoden aikana meillä on aidosti kulunut.

Koko vuoden keskimääräinen kulutus meidän Buzzissa on ollut 23,4 kWh per 100 km. Tällaisella kulutuksella hinta per 100 km olisi siis suurteholatauksella ladattuna 8,20e päivällä ladattuna ja 7 e yöllä ladattuna.

Tiivistetään siis, että kesäaikaan suurteholatauksella ajaminen maksaa meille 6,40e/100 km, mutta koko vuoden keliolosuhteet huomioon ottaen keskimäärin 8,20e/100 km.

Suurteholataus ei kuitenkaan ole ainoa latausvaihtoehto, aletaanpa seuraavaksi pihistelemään!

2. Peruslatauksella edullisemmin

Kun siis ensin otettiin se hintavin (myös helppo ja nopea!) suurteholataus, niin siirrytään seuraavaksi edullisempiin latausvaihtoehtoihin. Jos pysytään julkisissa latauksissa mutta etsitään budjettivaihtoehtoa, otan esimerkiksi K-Latauksen peruslatauksen yöaikaan. Silloin lataus on edullisinta, eli 0,20e/kWh. Tähän taas huomio, että paikkakohtaiset yölataushinnat kannatta tarkistaa. Päivällä peruslataus on 0,24e/kWh ja yli kahden tunnin latauksista 0,02e/min päälle.

Mutta lasketaan kuitenkin nyt se edullisin vaihtoehto: Tällöin kokonainen meidän auton akullinen maksaa 15,40e, eli sähköautolla 100 km ajaminen maksaisi 3,60e kesäolosuhteissa. Kappas, tulipa hetkessä selvästi edullisemmat kilometrit!

Vuoden keskimääräisen kulutuksen mukaan meidän autolla (kuten yllä) laskelma olisi olisi 4,70e per 100 km.

3. Kotilatauksen hinnat

Kotilataus ravistelee hinnat sitten johonkin ihan omaan (ala)luokkaansa, omg. Mutta mihin euromääräisiin summiin tarkemmin: sehän taas riippuu ja riippuu, haha.

Mutta siis oikeasti huh huh: jos autonsa olisi ladannut vaikkapa (tätä kirjoittaessa) viime yön halvimmalla pörssisähköhinnalla (1,13 snt/kWh), niin kääk: aivoräjähdys! Täysi akullinen olisi maksanut 90 senttiä! Laskinko mä oikein? Kyllä!

Eli hinta per 100 km olisi 0,20 euroa optimiolosuhteissa ajettuna – ja meidänkin vuosikulutuksen keskiarvolla 0,26 euroa. Sähkönsiirrolla ehkä tuplat, mutta ollaan edelleen puoli-ilmaisella tasolla.

No mutta käytännössä sitten… Pysyisikö se hinta tosiaan noin alhaalla kaikkien lataustuntien ajan (ei?) ja pystyykö tosiaan aina lataamaan halvinta pörssisähköä…? Mutta noin niin kuin esimerkkinä kuitenkin, että kotilataus voi olla parhaimmillaan ihan puoli-ilmaista.

Ja sitten on erilaisia taloyhtiöiden latausratkaisuja, myös meille on työn alla sellainen. Ja niiden hinnat vaihtelevat ratkaisun ja taloyhtiön mukaan. Mahdollinen hinta tällaisessa voi olla esimerkiksi 18 senttiä per kWh, eli ministi edullisempi kuin K-Latauksen edullisin lataustapa.

Oletetaan, että se olisi sellainen aika realistinen taloyhtiön kotilatauksen hinta. Tällä kotilataushinnalla täysi akullinen meidän autoon maksaisi 13,90e.

Eli per 100 km laskettuna se olisi 3,30e kauniiseen kesäaikaan, tai meidän vuosikulutuksen keskiarvolla 4,5 euroa sataa kilometriä kohti. Tämä on siis todennäköisesti jatkossa meidän Buzzin kilometrien latauskustannus täällä pääkaupunkiseudulla ajellessa!

Mitä tästä matematiikasta pitäisi ajatella

No voisi vaikka ajatella just niin, että riippuu ja riippuu.

Kotilatauksella ajokilometrit tulevat ihan merkittävän edullisiksi. Myös peruslataus on hyvinkin edullista etenkin yöaikaan. Pikalataus on suurteholatausta: sillä on hintansa, mutta onhan se tietysti vaan niin helppoa ja nopeaa saada auto täyteen latinkiin kauppareissun aikana.

Eli tavallaan sähköautonsa lataamisen kustannuksiin voi vaikuttaa lataustapavalinnallaan aivan itse – enemmän ainakin kuin bensa-auton kanssa.

Itse ajattelen sen niin, että kotilatauksella sähköautoilun kilometrit ovat älyttömän edullisia, peruslatauksella tosi edullisia. Ja pikalataaminenkin on edelleen edullisempaa kuin bensalla ajetut kilometrit.

Latauksen edulliset (lue: bensaa edullisemmat) hinnat tuntuvat tietysti mukavalta, mutta haha en nyt sähköauton hankintaa minään säästökysymyksenä lähtisi ajattelemaan. Enemmänkin se on itselleni sellainen pieni kiva lisä, että ei latauspömpelillä ei nuo euromäärät varsinaisesti harmita.

Miten meillä ladataan?

Me itse ollaan ladattu ylivoimaisesti eniten pikalatureilla juuri tuon helppouden vuoksi: auto latautuu kauppareissun aikana tai lasta harrastuksesta odotellessa. Peruslataus olisi ollut edullisempaa, mutta arkeen helposti loksahtaminen on meillä kuitenkin sitten loppupeleissä vienyt voiton.

Lempilatauspaikkanikin olen paljastanut: se on Arabian kauppakeskuksen K-Lataus. Seuraavana tulevat Oulunkylän K-Rauta, Viikin K-Supermarket sekä Sotkamossa ollessa Vuokatin K-Supermarket. Niistä kaikista on hyvät ruuhkattomat kokemukset ja kivan väljä päästä ruutuun.

Lisäksi olen ollut tosi kiinnostunut kokeilemaan tuota K-Latauksen yölatausta: kävisi viemässä auton illalla laturille ja aamulla hakisi pois. Uskon, että sille voisi löytyä sellainen toimiva rutiini – ja jos vaikka asuisi ihan K-Latauksen aseman kyljessä, sitä voisi käyttää varmaan suunnilleen yhtä helposti kuin taloyhtiön laturia!

Omalta kohdalta meillä kuitenkin juuri nyt alkaa kotipihan lataus olla käyttökunnossa, joten totta kai lataus omassa pihassa on meille jatkossa aivan ylivertaisen helppoa julkisiin latauksiin verrattuna.

Jatkossa siis kotiparkkiksella me ladataan varmasti tavalliset arkiset lataukset – meille riittää lataaminen kerran viikossa – ja sitten vaikkapa sinne Sotkamoon ajellessa ladataan sitten ”matkantekolataukset” pikalatureissa viitostien varrella. Ja Sotkamossa ollessa meidän Buzzin voi jatkossakin bongata sieltä Vuokatin K-Supermarketin K-Lataukselta.

Noooh, pysyittekö perässä mun matematiikassa?

PS. Kannattaa tietysti myös katsoa, millaista sähköä se lataussähkö sitten on. Esimerkiksi K-Lataus-asemien sähkö on 100 % uusiutuvaa sähköä: K-ryhmä on samalla yksi Suomen suurimpia aurinkosähkön tuottajia, ja jo 35 K-kaupan yhteydessä on oma aurinkovoimala. Jesh!

3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply